The Malaysia Post

Al-Ittihad Menang 3-0 Lawan Al-Raed, Mulakan Misi Pertahan Juara Liga Saudi

Pada 15 Ogos 2023, jam 7:56 pagi, Al-Ittihad mula mempertahankan gelaran Juara Liga Pro Saudi mereka dengan kemenangan gemilang 3-0 ke atas Al-Raed, manakala Malcom dari Al-Hilal menyumbangkan hat-trick untuk memastikan kemenangan 3-1 ke atas Abha.

Kemenangan Gemilang Al-Ittihad

Pasukan Al-Ittihad yang dikendalikan oleh Nuno Espirito Santo memulakan perlawanan dengan pemain Ballon d’Or dan bekas penyerang Real Madrid, Karim Benzema, memimpin barisan depan sementara N’Golo Kante dan Fabinho mengawal tengah padang.

Walaupun Benzema gagal menjaringkan gol, selepas separuh masa pertama yang tiada jaringan, pemain Perancis itu memberikan assist apabila tindakan tackle tepat Fabinho di tengah padang memulakan serangan balas dan penyerang itu menjumpai Abderrazak Hamdallah di sayap.

Penyerang dari Maghribi, yang mencipta 21 gol dalam liga musim lepas, gagal mencetak gol dari jarak dekat sebentar sebelum itu, tetapi kali ini dia mengawal emosinya, memotong ke dalam kotak penalti dengan mengatasi dua pertahanan lawan dan menjaringkan gol menjelang markah satu jam perlawanan.

Baca lagi | Keputusan Al Nassr vs Al Shabab: Cristiano Ronaldo Jaringkan Gol Kemenangan

Kemenangan Al-Hilal dengan Hat-trick Malcom

Al-Hilal, yang dijangka akan menandatangani Neymar dari Paris St Germain pada minggu ini, melupakan kekecewaan kekalahan dalam Piala Juara Kelab Arab kepada Al-Nassr pada Sabtu dengan memenangi perlawanan pembukaan liga mereka di Abha.

Malcom membuka jaringan gol sedikit selepas setengah masa perlawanan apabila Salem Aldawsari dilepaskan di coridor kiri, menarik penjaga gol keluar dari garis, dengan pemain sayap Saudi tersebut dengan cepat menjumpai pemain Brazil yang menjaringkan gol ke dalam gol kosong.

Abha menyamakan kedudukan dua minit kemudian dengan cara yang spektakular apabila kapten pasukan, Saad Bguir, mengambil sepakan dari jauh di luar kotak penalti dan gol itu terbang melengkung melewati penjaga gol.

Walau bagaimanapun, Malcom mengembalikan keunggulan Al-Hilal 10 minit selepas rehat apabila penjaga gol Devis Epassy gagal menahan sepakan rendah dan bola itu merayap masuk ke dalam gol. Malcom menyempurnakan hat-tricknya apabila dia menyediakan dirinya untuk sepakan voli ke sudut bawah gol.

Kemenangan Al-Ettifaq dan Kepincangan Ronaldo

Al-Ettifaq membuka kempen mereka dengan kemenangan 2-1 ke atas pasukan naib juara tahun lalu, Al-Nassr, yang menurunkan pasukan terpinggir dan tanpa kehadiran Cristiano Ronaldo selepas cedera selepas mencipta dua gol dalam final Sabtu.

Dua bekas pemain Liverpool – Sadio Mane dan Jordan Henderson – bertembung sebagai kapten pasukan dan adalah Mane yang membuka jaringan gol dalam masa empat minit bagi pihak Al-Nassr apabila penyerang Senegal itu menolak bola masuk dari umpan balik.

Tetapi pasukan Al-Ettifaq pimpinan Steven Gerrard menyamakan kedudukan pada awal separuh masa kedua apabila penjaga gol Nawaf Alaqidi tergelincir dalam menyeluk dan bola itu jatuh dengan baik kepada Robin Quaison untuk menjaringkan gol.

Al-Ettifaq mengambil keunggulan enam minit kemudian apabila Alaqidi menepis lintasan dengan betul kepada kaki Moussa Dembele, yang menjaringkan gol dari jarak dekat.

Mane menganggap dia menyamakan kedudukan menjelang akhir dengan sepakan voli dari sudut, tetapi bendera offside telah dinaikkan. Wasit menambahkan 14 minit masa tambahan tetapi Al-Ettifaq berjaya mengekalkan kemenangan.

Read Previous

15 Laptop Terbaik pada 2023

Read Next

Bung Moktar Menegur Yong Supaya Berhenti Membuat Kenyataan Tidak Masuk Akal

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.