The Malaysia Post

Majikan perkhidmatan yang tidak penting memaksa pekerja hadir di tempat kerja semasa MCO boleh menghadapi tindakan

Majikan yang memaksa pekerjanya untuk hadir di tempat kerja walaupun merupakan perkhidmatan yang tidak penting boleh dilaporkan kepada Kementerian Sumber Manusia (MHR) kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Katanya pekerja yang memakai karantina tidak boleh dipaksa hadir di tempat kerja dan kejadian seperti itu boleh dilaporkan ke talian hotline MHR di 03-88862409, 03-88862352 dan 03-88889111 kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP).

“Pekerja juga diberitahu untuk melaporkan jika majikan melanggar kemampuan 60 persen yang diizinkan. Sekiranya mereka yang memakai jalur merah jambu diperintahkan untuk bekerja, saya harap kes-kes tersebut akan dilaporkan kepada MHR agar tindakan dapat diambil kerana semua pihak harus bekerjasama untuk memastikan tidak ada pelanggaran SOP.

“Majikan yang memaksa pekerjanya bekerja harus menghadapi tindakan tetapi saya faham pekerja mereka tidak mempunyai pilihan kerana mereka mungkin diberi amaran atau menghadapi pemberhentian,” katanya pada sidang media selepas melawat sekatan jalan raya di Jalan Ampang di sini hari ini.

Bagaimanapun, Ismail Sabri mengatakan ada kes ketika tindakan telah diambil dan premis tersebut diperintahkan untuk menutup dan mengeluarkan kompaun juga.

“InsyaAllah, jika semua orang bekerjasama dalam hal ini (kepatuhan terhadap SOP) dan penguncian total, kami dapat bersama-sama meratakan kurva Covid-19,” katanya.

Selain itu, Ismail Sabri berkata, MKN juga menerima banyak aduan di premis perniagaan dan kilang yang tidak dikategorikan sebagai perkhidmatan penting, yang beroperasi semasa keseluruhan operasi.

“Kami menerima banyak aduan daripada orang-orang termasuk media sosial bahawa premis seperti itu terbuka dan beroperasi walaupun dilarang.

Baca Lagi | Anwar mengatakan kematian mungkin dapat dielakkan sekiranya vaksin tiba seperti yang dirancang

“Oleh itu, Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) telah memerintahkan pengetatan pengetatan yang lebih ketat,” katanya.

Ismail Sabri berkata orang ramai juga boleh membuat aduan mereka di Pusat Panggilan Kerajaan Malaysia di talian 03-80008000. Turut hadir dalam majlis itu ialah Setiausaha Agung Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Muez Abd Aziz, ketua tentera, Jeneral Tan Sri Zamrose Mohd Zain dan ketua polis Wangsa Maju, Supritendan Ashari Abu Samah.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

PKR diberitahu untuk menangguhkan kongres nasional esok

Read Next

Kumpulan hak asasi manusia meminta siasatan mengenai kematian tahanan polis baru-baru ini

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.