The Malaysia Post

Krisis Kemanusiaan di Bandar Kawlin, Myanmar Semakin Teruk

Empat hari pertempuran sengit di bandar Kawlin, wilayah Sagaing di utara Myanmar, telah menyebabkan 50,000 penduduk kehilangan tempat tinggal. Kumpulan penentang bersenjata, terutama Pasukan Pertahanan Rakyat dan Tentera Kemerdekaan etnik Kachin, telah berhasil menduduki kawasan tersebut selepas melancarkan serangan ke atas balai polis junta, pejabat pentadbiran am, dan sekolah pada 3 November lalu.

Kesusahan Penduduk Kawlin

Pertempuran yang berlangsung sehingga 6 November melibatkan serangan udara dan artileri tentera junta sebagai tindak balas terhadap serangan pasukan anti-junta. Menurut pekerja bantuan yang bercakap dengan Radio Free Asia (RFA) Burma, sekurang-kurangnya 10 orang awam telah tewas, dan 50,000 yang lain terpaksa melarikan diri dari rumah mereka untuk berlindung di pinggir bandar.

Keadaan Kemanusiaan yang Membimbangkan

Pekerja bantuan menyatakan kebimbangan terhadap krisis kemanusiaan yang mungkin tercetus akibat kehilangan tempat tinggal tersebut. Meskipun Pasukan Pertahanan Rakyat dan Tentera Kemerdekaan Kachin telah mengambil alih kawalan bandar, penduduk yang melarikan diri masih menghadapi ketidakpastian dan kesukaran mendapatkan bantuan makanan, ubat, dan tempat tinggal.

Cabaran Selepas Pertempuran

Sementara itu, pasukan anti-junta berusaha untuk mengukuhkan kawalan mereka ke atas Kawlin dan merancang untuk meneruskan kemaraan ke bandar-bandar berdekatan. Seorang ahli Pasukan Pertahanan Rakyat (PDF) Kawlin menyatakan bahawa tugas untuk mempertahankan bandar tersebut sangat sukar, tetapi mereka berjaya mengawalnya pada akhirnya.

Baca lagi | 25 Orang Masih Hilang Dalam Tanah Runtuh di Myanmar

Harapan untuk Wilayah Sagaing

Ahli PDF tersebut menyuarakan harapan bahawa kejayaan mereka di Kawlin akan memberi inspirasi kepada pasukan anti-junta di Sagaing untuk mengejar perubahan serupa. Sagaing, yang menjadi saksi beberapa pertempuran paling sengit di Myanmar sejak rampasan kuasa pada Februari 2021, kini menjadi fokus utama perlawanan bersenjata.

Impak Luas Krisis Kemanusiaan

Menurut Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNOCHA), lebih daripada 1.6 juta orang awam telah meninggalkan rumah mereka sejak rampasan kuasa 2021. Sagaing sendiri menyumbang kepada jumlah pelarian tersebut dengan mencatatkan sekurang-kurangnya 813,500 orang.

Cabaran dan Harapan

Penyitaan Kawlin oleh pasukan anti-junta dianggap sebagai “peringkat pertama” dalam usaha mereka untuk menawan bandar-bandar lain di wilayah Sagaing. Namun, pengulas politik, Than Soe Naing, menyatakan keperluan untuk senjata dan kerjasama yang lebih baik untuk mencapai kejayaan yang berterusan dalam perjuangan ini.

Dalam pada itu, usaha untuk mendapatkan pandangan dari pihak junta mengenai kehilangan Kawlin tidak membuahkan hasil. Timbalan Menteri Penerangan junta dan menteri hal ehwal etnik junta enggan untuk mengulas mengenai perkembangan terkini.

Krisis kemanusiaan di Kawlin dan Sagaing menandakan kesukaran yang dihadapi oleh penduduk sivil di Myanmar dan mencerminkan cabaran yang dihadapi oleh pasukan anti-junta dalam usaha mereka untuk melawan pemerintahan tentera.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Kanak-Kanak Perempuan Berusia Dua Tahun Meninggal Dunia Akibat Ditinggalkan Selama Tujuh Jam dalam Kereta

Read Next

Tol Percuma Selama Dua Hari Sempena Deepavali

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.