The Malaysia Post

Arul Kanda Kandasamy Mohon Rayuan Laporan Audit 1MDB Ditarik Balik

Putrajaya, 21 Julai 2023, 4:20 petang – Bekas CEO 1MDB, Arul Kanda Kandasamy, melalui pasukan guamannya telah mengemukakan representasi kepada Peguam Negara, menyeru agar rayuan terhadap pembebasannya ditarik balik. Representasi tersebut berhubung dengan perbicaraan laporan audit 1MDB yang baru-baru ini telah berlangsung.

Representasi kepada Peguam Negara pada Hari Khamis

Jasmine Chong, salah seorang ahli pasukan guaman Arul Kanda, menyatakan bahawa representasi ini telah dikemukakan kepada Kamar Peguam Negara pada hari Khamis.

Tarikh Pengurusan Kes Lanjut Ditentukan pada 28 Ogos

Pendaftar Kanan Mahkamah Rayuan, Nurul Azrina Mohamed Yusof, telah menetapkan tarikh pengurusan kes lanjut pada 28 Ogos, memberi masa kepada pihak pendakwaan untuk meneliti permintaan tersebut selama sebulan.

Baca lagi | Kes 1MDB Berlanjutan, 20 Lagi Dikesan Terlibat

Peguam Alaistair Brandah Norman Mewakili Najib Razak

Peguam Alaistair Brandah Norman mewakili rakan kongsi kesalahan Arul Kanda, bekas perdana menteri Najib Razak. Pada permulaan tahun ini, Mahkamah Tinggi telah membebaskan Najib daripada tuduhan penyalahgunaan kuasa tanpa memanggil pembelaannya.

Arul Kanda Juga Dibebaskan Setelah Pihak Pendakwaan Gagal Membuktikan Kes Prima Facie

Arul Kanda juga telah pun dibebaskan selepas mahkamah mendapati bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap kedua-dua tertuduh, termasuk tuduhan bahawa beliau membantu Najib dalam kes tersebut.

Sijil Perlindungan Dikeluarkan kepada Arul Kanda

Setelah pemeriksaan kesaksian dan keterangannya dalam perbicaraan, Mahkamah telah mengeluarkan sijil perlindungan kepada Arul Kanda dengan keyakinan bahawa beliau telah memberi keterangan yang jujur. Sijil perlindungan ini menjamin bahawa Arul Kanda tidak akan menghadapi sebarang tindakan sivil atau jenayah berhubung dengan kes tersebut di masa hadapan.

Baca lagi | Rohana Sudah Pulangkan Aset 1MDB

Tuduhan Terhadap Najib Melibatkan Penyalahgunaan Kuasa dan Pindaan Laporan Audit 1MDB

Tuduhan terhadap Najib dibuat di mana melibatkan penyalahgunaan kuasa untuk mendapatkan kekebalan undang-undang dan mempengaruhi pindaan laporan audit 1MDB sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Akaun Awam.

Arul Kanda Bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB)

Arul Kanda ialah ahli perniagaan Malaysia dan bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 1MDB ialah syarikat pembangunan strategik milik kerajaan di Malaysia yang ditubuhkan untuk menggalakkan pembangunan ekonomi di negara ini.

Arul Kanda dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB pada Januari 2015 untuk menangani masalah kewangan yang dihadapi syarikat itu. Beliau memainkan peranan dalam menguruskan syarikat semasa skandal 1MDB, yang melibatkan dakwaan salah urus kewangan dan penyelewengan berbilion dolar daripada dana itu.

Read Previous

Anna Jobling Berjaya Raih 3 Trofi Di Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) Ke-35

Read Next

Sukakan Cabaran? Rasai Pengalaman Mendebarkan Dengan Berkunjung Ke 5 Destinasi Safari Pandu Sendiri Paling Popular Di Afrika Selatan Ini!

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.