The Malaysia Post

Putera Harry Gagal Hadir Ke Mahkamah Untuk Sebutan Kes Saman

Hakim memberitahu dia terkejut dengan ketidakhadiran Putera Harry ke Mahkamah dan peguam akhbar itu menyifatkan ketidakhadirannya sebagai “luar biasa”.

Harry, anak kedua Raja Charles, akan berdepan beberapa jam bergerak di kandang saksi pada hari Selasa, menjadi ahli keluarga diraja Britain yang pertama memberi keterangan di mahkamah dalam tempoh 130 tahun.

Beliau adalah salah seorang daripada lebih 100 tokoh berprofil tinggi yang menyaman Akhbar Kumpulan Mirror (MGN), penerbit ‘Daily Mirror’, ‘Sunday Mirror’ dan ‘Sunday People’, atas tuduhan menggodam telefon dan tingkah laku terlarang lain antara 1991 dan 2011.

Maklumat yang Diperoleh Mendapat Persetujuan Editor dan Eksekutif Tabloid

Perbualan ini bermula bulan lalu, di mana peguam yang mewakili Harry dan tiga pertuduhan lain cuba membuktikan bahawa pengumpulan maklumat haram itu dilakukan dengan pengetahuan dan persetujuan editor dan eksekutif atasan.

Dakwaan Harry telah menjadi tumpuan perbincangan minggu ini, dan dijangka dia akan muncul pada hari Isnin.

Peguamnya, David Sherborne, memberitahu hakim, Timothy Fancourt, bahawa Harry terbang dari rumahnya di Los Angeles pada petang Ahad selepas menghadiri ulang tahun kedua anak perempuannya Lilibet, tetapi tidak bersedia untuk memberikan kenyataan pada hari Isnin.

“Perancangan perjalanan dan pengaturan keselamatan agak rumit,” kata Sherborne kepada mahkamah yang sesak.

Baca lagi | Putera William melawat UAE ketika Britain berusaha untuk mengeratkan hubungan

Hakim Terkejut Apabila Putera Harry Tidak Hadir Hari Pertama Kes

Fancourt berkata beliau “terkejut” meminta saksi pertama dalam setiap kes perbicaraan hadir di mahkamah pada hari pertama kes masing-masing.

Peguam MGN, Andrew Green, berkata adalah “sangat luar biasa” bahawa putera raja itu tidak berada di sana pada hari Isnin, dan menuduh skuad pembelanya membuang masa mahkamah, dengan mengatakan dia telah menjangkakan untuk memulakan muslihat silang terhadap putera raja.

Menurutnya lagi, beliau mahu menyoal Harry selama lebih dari sehari berhubung 33 artikel yang dikatakan oleh putera tersebut berdasarkan bahan maklumat yang dikatakan telah diperoleh secara haram.

Ini bermakna Harry mungkin perlu kembali untuk memberikan maklumat pada hari Rabu.

MGN, yang kini dimiliki oleh Reach, meminta maaf pada permulaan perbualan atas insiden yang dikatakan di mana ‘Orang Ahad’ secara haram mencari maklumat tentang Harry, dan menerima bahawa dia berhak mendapat pampasan.

Penerbit sebelum ini mengakui bahawa tajuknya terlibat dalam gangguan telefon dan telah menyelesaikan lebih daripada 600 saman yang menelan kos lebih daripada £100 juta sebagai ganti rugi dan yuran.

MGN Tolak Pertuduhan Putera Harry yang Lain

Bagaimanapun, MGN menolak semua pertuduhan Harry yang lain, dengan mengatakan dia masih muda anda tidak mempunyai bukti untuk pertuduhan itu.

Istana Buckingham mungkin akan menjadi tumpuan utama dalam penerokaan silang Harry, dengan MGN mendakwa bahawa beberapa maklumat datang daripada pembantu diraja.

Dalam dokumen mahkamah, Harry berkata tanggapan mengenai aktiviti terlarang itu menyebabkan dia “sangat sakit” dan paranoia, dan menyalahkan aktiviti itu sebagai punca keretakan hubungannya dengan bekas teman wanitanya, Chelsy Davy.

“Putera Harry adalah salah seorang individu yang paling banyak dibincangkan dalam ketiga-tiga akhbar ini,” kata Sherborne, sambil menyatakan bahawa kira-kira 2,500 artikel telah diterbitkan mengenai kehidupan peribadi Harry dalam tajuk MGN tersebut.

Baca lagi | Meghan dikatakan ingin membunuh diri, menuduh perkauman kerajaan

Kemunculan Kali Kedua Putera Harry di Mahkamah

Kemunculan minggu ini akan menjadi penampilan kedua Harry di mahkamah tahun ini, setelah menyertai penyanyi Elton John dan yang lain pada perbicaraan pada bulan Mac berhubung saman mereka terhadap penerbit tabloid ‘Daily’ dan ‘Sunday Mail’.

Harry, yang berada di tangga kelima dalam barisan takhta, hampir tidak pernah keluar daripada liputan media sejak enam bulan lalu.

Dia terlibat dalam beberapa pergaduhan undang-undang dengan media British, termasuk kes serupa rayuan telefon ke atas almari akhbar British Rupert Murdoch.

Putera raja itu juga menuduh keluarganya dan pembantu mereka dalam memoirnya dan siri dokumentari Netflix bersubahat dengan penyalahgunaan media cetak. Pihak istana tidak mengulas mengenai pertuduhan itu.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Sorotan WWDC23 – Apple Lancarkan Aplikasi Yang Penuh Dengan Inovasi Hebat Dan Ciri-ciri Canggih

Read Next

20 Pekerjaan Bakal Hilang Diganti Oleh OpenAI ChatGPT

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.