The Malaysia Post

Apple Watch Ultra Diaries: Menjalankan kesihatan jantung

Apple Watch ialah Jam Tangan Pelari

Selama bertahun-tahun, pelari yang paling banyak bercakap tentang Apple Watch.

“Bateri mati terlalu cepat.”

“Ia tidak menangkap metrik yang penting bagi saya seperti irama atau kuasa.”

“Jenama lain lebih berguna untuk latihan saya.”

Nampaknya jelas bahawa beberapa larian pendek tidak akan mengurangkannya untuk mengujinya jadi saya mendaftar untuk separuh maraton – sangat bercita-cita tinggi memandangkan saya belum pernah berlari dalam perlumbaan 5k atau 10k.

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, saya telah belajar banyak tentang jam tangan dan diri saya dalam proses jadi sekurang-kurangnya pada penghujung semua ini, saya akan keluar dengan lebih sihat.

Mematuhi rentak

Saya telah bimbang tentang saiz dan sama ada ia akan menjadi halangan semasa sesi larian saya.

Apple Watch Ultra

Saiz paparan Apple Watch Ultra yang meningkat (1.92-inci) bernasib baik tidak datang dengan berat tambahan yang banyak.

Ditambah dengan Trail Loop yang sangat ringan, saya tidak pernah merasakan dimensinya mengganggu larian saya.

Dengan Gelung Jejak, saya lebih mudah melaraskan kesesuaiannya pada pergelangan tangan saya dengan hanya menggerakkan tali Velcro dan saya mendapati ia lebih selesa berbanding kedua-dua tali Watch Ultra yang lain, atau jalur berpusatkan sukan lain.

Semasa latihan saya, saya menemui kaedah Maffetone untuk membina asas kardio – ia memerlukan berjalan di bawah kadar denyutan jantung tertentu.

Ini bermakna saya perlu menyemak Jam Tangan secara berkala untuk memastikan saya tidak melepasi rentak sasaran saya seminit.

Ini juga merupakan peluang untuk saya mencuba paparan Latihan berkaitan larian baharu pada Apple Watch.

BPM

Walaupun saya tidak dapat menetapkan penggera untuk memaklumkan saya apabila saya mencapai BPM tertentu, saya boleh memilih paparan Zon Kadar Jantung serta menetapkan amaran untuk memberitahu saya apabila saya melebihi atau berada di bawah zon tertentu.

Menariknya zon kadar denyutan jantung saya dilaraskan pada Apple Watch semakin lama saya berlatih kerana Apple mengubah julat zon apabila rehat dan kadar denyut jantung maksimum anda berubah.

Baca Lagi | NFC berdaya maju untuk keselamatan makanan negara, kata pengerusi eksekutif kepada Mahkamah Tinggi

Baca Lagi | Dalam bahasa Finland dahulu, lelaki dan wanita bekerja sama jam

Pelarasan Secara Manual

Ini dilakukan secara automatik pada hari pertama setiap bulan tetapi anda juga boleh melaraskan zon kadar denyutan jantung secara manual melalui Tetapan>Senaman>Zon Denyutan Jantung.

Semasa saya melakukan lebih banyak latihan berasaskan selang waktu, saya juga mencipta beberapa latihan tersuai saya. Satu-satunya keluhan saya ialah saya tidak dapat menamakan semula setiap selang dengan satu-satunya pilihan ialah “kerja” atau “pemulihan.”

Adakah ia cukup baik untuk latihan yang serius?

Jika anda menjalankan 5K, 10K, separuh maraton atau maraton, Apple Watch Ultra akan dapat bertahan dalam jarak tersebut.

Walau bagaimanapun, ia bergantung pada faktor lain seperti apl yang anda gunakan.

Hayat Bateri

Berlari selama lebih dua jam bukanlah kehabisan besar pada bateri dalam pengalaman saya, walaupun dengan memainkan Muzik dan apl Workout berjalan.

Walau bagaimanapun, jika anda menjalankan apl pihak ketiga seperti Strava itu juga akan menjejaskan bateri anda.

Walaupun Apple Watch Ultra mempunyai bateri yang lebih besar yang membawa kepada perlumbaan besar, adalah idea yang baik untuk mengoptimumkan apl anda dan hanya menghidupkan pemberitahuan penting.

Saya mendapati hayat bateri memang melebihi 36 jam Apple dalam penggunaan harian tetapi ia mungkin berbeza untuk orang yang bersenam setiap hari untuk tempoh yang lebih lama.

Jadi, jika anda pengguna jam tangan yang memerlukan pengecasan hanya sekali seminggu atau lebih lama, Apple Watch Ultra mungkin kelihatan seperti berundur.

Ultra atau nah?

Jika anda seorang yang serius bersenam dan/atau menjalani gaya hidup yang sangat aktif, Apple Watch Ultra ialah peningkatan yang bagus kepada pengalaman Apple Watch yang biasa.

Saya telah berlatih selama lapan minggu sekarang tetapi dengan semua data yang saya kumpulkan pada Apple Watch dan aplikasi Apple’s Health daripada larian tiga mingguan saya bersama-sama dengan berbasikal dan kerja teras, saya telah membuat kesimpulan: Saya mungkin akan berjaya menghabiskan lebih pendek. perlumbaan (atau lima) sebelum berlari separuh maraton.

Jam Tangan telah membantu saya melihat perkara yang perlu diperbaiki — seperti irama dan kuasa saya yang rendah.

Jadi saya akan menjalankan 5K pada bulan Disember tetapi akan mengekalkan rancangan latihan separuh maraton saya sehingga itu kerana saya telah melihat peningkatan dalam kecergasan kardio saya, kadar denyutan jantung berehat serta mengurangkan dua minit rentak saya (sangat perlahan).

Apa yang saya yakini ialah lebih daripada peranti kecergasan lain, Apple Watch masih menyediakan platform penjejakan data kesihatan yang paling mudah diakses.

Jika anda seorang yang bersenam lebih kasual maka Apple Watch 8 atau SE standard akan sesuai dengan anda atau untuk pengguna bajet, Xiaomi Mi Band (yang juga disegerakkan ke iOS).

Walau bagaimanapun, jika anda lebih serius tentang kecergasan anda, Watch Ultra mungkin rakan kecergasan yang anda tunggu-tunggu, yang juga boleh dimuatkan dalam kehidupan harian anda.

Masukkan sarung titanium yang lebih tahan lama itu, paparan yang sangat terang dan saiz yang lebih besar yang akan menarik minat mereka yang mendapati Apple Watch terlalu kecil, Apple Watch Ultra pastinya merupakan produk bintang keluaran baharu Apple 2022.

Apple Watch Ultra kini boleh didapati pada harga RM3,799.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Dalam bahasa Finland dahulu, lelaki dan wanita bekerja sama jam

Read Next

Rasai hidangan terbaik Malaysia dalam pelbagai hidangan di The Chow Kit Kitchen & Bar

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.