The Malaysia Post

Tinjau sekilas: Inilah yang diharapkan daripada ‘The View at 118’, dek pemerhatian tertinggi di Asia Tenggara

Pernah terfikir anda boleh mendaki ke tempat yang lebih tinggi untuk melihat pemandangan penuh ibu negara Kuala Lumpur? Lebih tinggi dari Menara Kuala Lumpur, lebih tinggi dari Menara Berkembar Petronas? Nah, anda akan dapat pada masa hadapan, apabila menara baru 118 tingkat Merdeka 118 siap, dan apabila dek pemerhatiannya ― disebut-sebut sebagai yang tertinggi di Asia Tenggara ― bersedia untuk mengalu-alukan pelawat.

Berdiri 678.9 meter tinggi, menara itu akan menjadi yang kedua tertinggi di dunia dan tertinggi di Asia Tenggara.

Terletak di kawasan yang kaya dengan warisan di pusat bandar Kuala Lumpur, jiran Merdeka 118 termasuk Victoria Institution sekolah berusia 129 tahun serta Stadium Chin Woo di mana kolam renang bersaiz Olimpik pertama di bandar ini dibina.

Dalam erti kata lain, Merdeka 118 adalah tempat yang sesuai untuk melihat di mana banyak perkara bermula untuk Kuala Lumpur dan juga Malaysia.

Semasa jelajah Merdeka 118 yang sedang dijalankan baru-baru ini, wartawan ditunjukkan “The View at 118”, iaitu nama dek pemerhatian yang menduduki Aras 115, 116 dan lantai mezanin di 116 (atau dikenali sebagai 116 X).

Inilah pengalaman yang dirasai. Mula-mula, anda akan naik dalam lif berkelajuan tinggi ke Tahap 115 dalam masa lebih kurang seminit.

Pemandangan lokasi ikonik di Kuala Lumpur, termasuk Masjid Negara, Dataran Merdeka dan Parlimen

Seterusnya, anda menaiki eskalator ke Aras 116, di mana anda boleh melihat pemandangan 360 darjah bandar melalui dinding kaca yang meliputi seluruh aras. Bahagian yang terbaik ialah dua balkoni di kedua-dua belah aras.

Selepas melangkah keluar ke balkoni dan sebaik sahaja anda mengatasi rasa takut melihat ke bawah, anda akan mendapat ganjaran dengan pemandangan Stadium Merdeka dan Stadium Negara, dua tapak warisan negara yang telah diwartakan.

Kedua-dua stadium ini adalah sebahagian daripada pembangunan Merdeka 118 itu sendiri, menduduki separuh daripada 40 ekar tanah milik pemaju projek PNB Merdeka Ventures Sdn Bhd. Stadium-stadium ini tidak dirobohkan tetapi sebaliknya dipelihara oleh pemaju.

Stadium Merdeka adalah tempat kemerdekaan Tanah Melayu ketika itu diisytiharkan pada tahun 1957 dan tempat pembentukan Malaysia diisytiharkan pada tahun 1963.

Di balkoni lain

anda boleh melihat sekilas Dataran Merdeka yang bersejarah, dan lebih jauh ke atas ibu pejabat polis di Bukit Aman, dan juga bangunan ikonik Parlimen tempat undang-undang negara dibuat, dan lebih jauh lagi anda boleh melihat istana negara, Istana Negara.

Baca Lagi | Tinjau sekilas: Inilah yang diharapkan daripada ‘The View at 118’, dek pemerhatian tertinggi di Asia Tenggara

Dari balkoni yang sama ini, anda juga boleh melihat Masjid Negara dengan kubah biru seperti payung, dan juga kompleks Dayabumi di mana terletaknya ibu pejabat Pos Malaysia.

Read Previous

Laporan: Kumpulan pertama pekerja Indonesia akhirnya di Malaysia, lebih banyak dari minggu depan

Read Next

PM Ismail Sabri mengumumkan RM50 juta untuk usahawan mikro di bawah Pemulih Newbiz

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.