The Malaysia Post

DAP masih terbuka untuk bersekutu dengan Warisan menjelang PRU15

Pengerusi DAP Kebangsaan Lim Guan Eng hari ini berkata pihaknya masih bersedia untuk bekerjasama dengan Warisan Datuk Seri Shafie Apdal, walaupun terdapat pertumpahan darah buruk antara kedua-dua parti Pembangkang baru-baru ini.

Ahli Parlimen Bagan itu berkata beliau sanggup bekerjasama dengan parti Pembangkang lain bagi menghalang Barisan Nasional (BN) daripada memenangi pilihan raya umum akan datang (PRU15), walaupun Warisan kelihatan memburu beberapa wakil rakyat DAP.

“Walaupun tindakan tidak mesra itu, DAP masih bersedia untuk mendapatkan kerjasama dan bekerjasama dengan parti Pembangkang yang tulen seperti Warisan untuk kepentingan negara yang lebih besar untuk menghalang kemenangan BN atau BN kembali berkuasa dengan majoriti dua pertiga yang menggalakkan,” katanya kepada Malay Mail .

Lim mengulas temu bual eksklusif Malay Mail dengan setiausaha agung PKR Saifudin Nasution — yang dipetik berkata DAP tidak sanggup bekerjasama dengan Warisan.

Tambahnya, belum ada kenyataan rasmi oleh beliau atau parti bahawa ia tidak akan bekerjasama dengan Warisan, walaupun Lim sendiri sebelum ini melahirkan rasa tidak senang dengan tindakan tertentu yang dibuat oleh Warisan yang menentang Pakatan Harapan (PH) dan DAP.

“Satu, Warisan mengkritik PH kerana menandatangani MoU dengan Perdana Menteri Ismail Sabri [Yaakob] dan kerajaan Malaysia untuk menggubal Undang-undang Anti-Hopping yang memerlukan majoriti dua pertiga untuk meminda Perlembagaan Persekutuan.

“Dua, semasa DAP mengalu-alukan Warisan melebarkan sayapnya untuk menubuhkan cawangan di Semenanjung Malaysia, saya melahirkan rasa tidak senang Warisan bertanding dalam pilihan raya negeri Johor, menyasarkan kerusi DUN Johor yang dipegang oleh penyandang PH dan mengelak kerusi penyandang BN.

“Dengan menyerang PH, ini jelas menguntungkan BN,” katanya.

Beliau menambah bahawa DAP juga tidak berpuas hati bahawa Warisan telah menerima dua ADUN Sabah yang berpaling tadah kepada yang kedua.

“Warisan dialu-alukan untuk mengambil ahli pembelot DAP tetapi mengambil wakil rakyat DAP sebagai pembelot dari Sabah, adalah bertentangan dengan prinsip Undang-undang Anti-Hopping,” katanya.

Baca Lagi | DAP masih terbuka untuk bersekutu dengan Warisan menjelang PRU15

Dalam temu bual eksklusif dengan Malay Mail, Saifuddin berkata bahawa apabila menyentuh pendekatan “khemah besar”, menutup semua pintu untuk rundingan dengan pihak lain bukanlah perkara yang betul untuk dilakukan.

Beliau berkata keutamaan PKR adalah untuk mengukuhkan PH menjelang PRU15, dan gabungan itu mesti menghantar isyarat bahawa ia terbuka kepada perbincangan sekiranya gagal membentuk kerajaan dengan sendirinya.

Read Previous

Zahid gagal mendapatkan keterangan 15 saksi dalam kes rasuah Yayasan Akalbudi miliknya

Read Next

Jabatan Imigresen melanjutkan waktu operasi mulai hari Rabu

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.