The Malaysia Post

Rayuan Sam Ke Ting terhadap keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes basikal ‘lajak’ ditetapkan pada Isnin

Sam Ke Ting, yang baru-baru ini dijatuhi hukuman penjara enam tahun oleh Mahkamah Tinggi kerana kemalangan jalan raya yang mengorbankan lapan remaja menaiki basikal yang diubah suai, dilaporkan telah diberi kebenaran untuk merayu keputusan Mahkamah Tinggi.

Free Malaysia Today (FMT) melaporkan hari ini bahawa rayuan Sam dijangka didengar pada pukul 9 pagi Isnin, di Mahkamah Rayuan di Putrajaya.

Sam didakwa memandu secara melulu atau berbahaya sehingga menyebabkan lapan penunggang basikal maut menerusi kemalangan yang berlaku pada 3.20 pagi pada 2017 di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Baru.

Kemalangan itu dilaporkan membabitkan sekumpulan 30 remaja, yang menunggang basikal lajak — jenis basikal yang diubah suai khusus yang termasuk menanggalkan brek.

Sam berumur 22 tahun pada masa itu.

Selepas hukuman Mahkamah Tinggi pada Isnin, peguam Sam telah meminta penangguhan pelaksanaan, tetapi Hakim Datuk Abu Bakar Katar menafikannya atas alasan mereka masih belum mendapat kelulusan daripada Mahkamah Rayuan.

FMT juga melaporkan bahawa pada hari berikutnya, peguam, Faizal Mokhtar, memfailkan notis usul untuk kebenaran merayu dan menangguhkan pelaksanaan hukumannya, bersama-sama dengan sijil segera, melalui sistem e-filing mahkamah.

Keputusan hakim untuk tidak membenarkan penangguhan pelaksanaan telah dikritik oleh penggubal undang-undang dan orang ramai, dengan ramai yang melihat Sam tidak bersalah dan berada dalam situasi yang sukar untuk dielakkan.

Beberapa petisyen dalam talian telah dilancarkan berpihak kepada Sam, meminta dia dibebaskan — yang terbesar mempunyai lebih 800,000 penyokong pada masa penulisan.

Keputusan Mahkamah Tinggi semalam telah menterbalikkan pembebasan Sam sebelum ini atas pertuduhan memandu secara melulu yang menjatuhkan hukuman penjara tanpa membenarkan ikat jamin dan juga denda RM6,000 dan larangan memandu selama tiga tahun selepas tamat tempoh penjara.

Baca Lagi | Rayuan Sam Ke Ting terhadap keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes basikal ‘lajak’ ditetapkan pada Isnin

Keputusan itu dibuat selepas Mahkamah Majistret di Johor Baru pada Oktober 2019 membebaskan Sam tanpa memanggilnya membela diri kerana mahkamah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie, dan selepas Mahkamah Majistret yang sama pada Oktober 2021 sekali lagi membebaskan Sam kerana ia mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kesnya melampaui keraguan munasabah.

Read Previous

Warisan perlu tegas memilih calon untuk PRU15, kata Shafie

Read Next

Piala Thomas: Perlawanan menentang England mesti dimenangi untuk Malaysia, kata Liew Daren

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.