The Malaysia Post

FAM menamakan S. Korea Kim Pan-gon sebagai ketua jurulatih Harimau Malaya

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) melantik bekas pengarah pasukan Persatuan Bola Sepak Korea (KFA), Kim Pan-gon sebagai ketua jurulatih Harimau Malaya yang baharu, menggantikan Tan Cheng Hoe.

Presiden FAM Datuk Hamidin Mohd Amin berkata jurulatih berusia 52 tahun itu akan melaporkan diri pada pertengahan Februari dan telah ditawarkan kontrak dua tahun dengan sambungan dua tahun.

Hamidin berkata Pan-gon, yang merupakan jurulatih pertama dari Korea Selatan dilantik ke jawatan itu sejak 1963, akan membawa empat kakitangan kejurulatihannya sendiri, terdiri daripada penolong jurulatih, jurulatih kecergasan, jurulatih penjaga gol dan penganalisis.

“Selepas menerima permohonan dari seluruh dunia, kami mendapati beliau (Pan Gon) adalah calon terbaik dan antara kriteria pemilihan termasuk pemahaman bola sepak Malaysia, telah melatih pasukan kebangsaan, mempunyai jaringan antarabangsa, mengenali lawan utama Malaysia, bermakna kami bermain di rantau Asean dan Asia, jangkaan kami.

“Jika FAM berpuas hati dengan prestasinya dalam dua tahun pertama, kami akan menyambung (kontraknya) untuk dua tahun lagi, (kami) sudah pasti mahu layak ke Piala Asia,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat khas pertama jawatankuasa eksekutif FAM di Wisma FAM di sini hari ini.

Pan-gon, yang pernah bermain untuk kelab Ulsan Hyundai dan Jeonbuk Hyundai Motors di Korea Selatan pada 1990-an, memulakan kerjaya kejurulatihannya sebagai penolong jurulatih Busan IPark FC (2005-2008), ketua jurulatih pasukan kebangsaan Hong Kong (2009- 2010), penolong jurulatih Gyeongnam FC (2011) sebelum kembali ke Hong Kong (2012-2017).

Beliau menggantikan Cheng Hoe, yang meletak jawatan pada 2 Januari dengan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas prestasi hambar Harimau Malaya dalam Piala Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF) 2020 di Singapura, di mana mereka gagal mara ke separuh akhir.

Baca Lagi | FAM menamakan S. Korea Kim Pan-gon sebagai ketua jurulatih Harimau Malaya

Hamidin bagaimanapun menegaskan pelantikan jurulatih asing tidak akan menyelesaikan semua masalah Harimau Malaya.

“Jadi, kami mahu mengadakan perbincangan dengan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) untuk memastikan kelab dalam Liga Malaysia (Liga-M) melahirkan pemain berkualiti,” katanya sambil menambah Datuk Mohd Yusoff Mahadi juga telah berhenti sebagai pengurus pasukan Harimau Malaya .

Mengenai tuntutan di media sosial agar Hamidin berundur berikutan kegagalan Harimau Malaya dalam kempen Piala AFF 2020, presiden FAM itu berkata beliau masih mempunyai banyak tanggungjawab untuk dilaksanakan sebagai ketua badan induk bola sepak negara itu.

Read Previous

Khairy: Hanya menunggu masa sebelum Omicron mengatasi Delta di Malaysia

Read Next

Saham Sony mengalami kerugian dengan pengambilalihan Activision Blizzard oleh Microsoft

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.