The Malaysia Post

Pihak berkuasa Perancis di dakwa oleh pasangan ibu bapa kerana anak tersilap di suntik vaksin Moderna

Ibu bapa kepada seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun di Perancis menyaman pihak berkuasa selepas anak perempuan mereka menerima vaksin Moderna Covid hanya dibenarkan untuk orang dewasa atas kesan sampingan yang dikhuatiri, kata pegawai hari ini. 

“Aduan telah difailkan oleh bapa mengenai perkara ini,” kata pendakwa raya negara Cyril Lacombe kepada AFP, mengesahkan laporan dalam media tempatan.

Perkhidmatan kesihatan serantau ARS berkata, gadis itu tersilap memberikan suntikan Moderna pada 22 Disember di pusat vaksin di Avranches, sebuah bandar di sepanjang pantai Channel.

“Para profesional kesihatan di pusat itu menyedari kesilapan itu serta-merta, dan doktor yang bertanggungjawab berunding dengan keluarga,” kata ARS dalam satu kenyataan, sambil menyatakan bahawa “kanak-kanak itu sihat”.

Perancis dan beberapa negara lain tidak membenarkan kanak-kanak menerima vaksin Moderna kerana potensi risiko miokarditis, atau keradangan otot jantung.

Kesan sampingan yang jarang berlaku telah dikesan pada remaja dan dewasa muda, terutamanya lelaki, mendorong pegawai untuk menempah suntikan Pfizer/BioNTech untuk kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun.

ARS berkata doktor menjelaskan kepada ibu bapa bagaimana untuk mengenali sebarang gejala keradangan jantung, yang “boleh diterbalikkan dan tidak serius”.

Joanny Allombert, pengarah hospital Avranches, berkata gadis itu tersilap dimasukkan ke dalam barisan menunggu yang salah.

“Gadis itu diminta duduk di tempat yang salah kerana tiada lagi ruang di mana dia sepatutnya berada,” katanya kepada radio France Bleu. “Dan perkara menjadi tidak kena dari situ.”

“Jururawat membuat suntikan tetapi menyedari kesilapannya serta-merta,” tambahnya.

Kedua-dua vaksin Moderna dan Pfizer bergantung pada teknologi messenger ribonucleic acid (mRNA), satu proses termaju yang memperkenalkan “cetak biru” protein spike coronavirus ke dalam badan, yang kemudiannya boleh mengenalinya dan melawannya sekiranya berlaku jangkitan.

Baca Lagi | Pihak berkuasa Perancis di dakwa oleh pasangan ibu bapa kerana anak tersilap di suntik vaksin Moderna

Moderna, yang telah memfailkan kelulusan vaksinnya untuk kanak-kanak kecil dengan Agensi Ubat Eropah, berkata pada bulan Oktober bahawa ujian klinikal telah menunjukkan hasil yang positif.

Read Previous

Peter Anthony keluar dari Warisan tidak mengejutkan kata Shafie

Read Next

Kertas kerja penambahbaikan pengurusan bencana akan dibentangkan di Kabinet, kata menteri

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.