The Malaysia Post

‘Kemaluan negara’ dalam kelakuan Najib ke atas dana SRC International

Mahkamah Rayuan hari ini menolak kelakuan Datuk Seri Najib Razak ke atas SRC International Sdn Bhd sebagai “memalukan negara” dan bukannya tindakan kepentingan negara, seperti yang cuba dituntut oleh peguam bekas perdana menteri itu.

Dalam menyampaikan keputusan sebulat suara menolak rayuan Najib terhadap sabitan dan hukumannya kerana menyalahgunakan RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd, Hakim Abdul Karim Abdul Jalil berkata Najib tidak mengambil faedah dalam pinjaman RM4 bilion kepada bekas unit 1MDB sebaik sahaja ia dikeluarkan.

Abdul Karim seterusnya berkata Najib malah telah mengarahkan menteri kewangan kedua ketika itu Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah untuk memberhentikan urusan SRC International apabila SRC International meminta campur tangan secara peribadi kerana bimbang akan salah urus.

“Tindakan perayu ini boleh menunjukkan hanya satu perkara, iaitu, sebaik sahaja dana itu telah dijamin oleh SRC, di mana perayu mempunyai kawalan menyeluruh, dia bebas untuk menggunakannya untuk kepentingan peribadinya.

“Ini ditunjukkan dengan pengaliran RM42 juta ke dalam akaun peribadinya. Ini bukanlah sesuatu yang boleh dikatakan telah dilakukan demi kepentingan negara.

“Tiada kepentingan negara di sini, hanya memalukan negara,” kata hakim kanan itu dalam mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk mensabitkan Najib atas kesemua tujuh pertuduhan berkaitan SRC RM42 juta.

Walau apa pun, mahkamah rayuan betul-betul menegaskan bahawa adalah tidak masuk akal bagi kerajaan untuk menjamin pinjaman kepada badan korporat berkaitan kerajaan kerana mengetahui bahawa badan korporat itu tidak mempunyai keupayaan untuk membayar balik pinjaman yang diservis atau faedah.

“Sudah tentu, bukan kepentingan negara untuk mempunyai syarikat insolven yang stabil, dengan pendedahan penuh kerajaan kepada pinjaman yang diambil oleh syarikat-syarikat ini.

“Itu hanya pengurusan kewangan dana awam yang buruk,” tambah Abdul Karim.

Mahkamah rayuan juga menyatakan Najib telah memainkan peranan penting dan aktif dalam memastikan SRC International memperoleh pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) pada 2011 dan 2012.

Najib adalah perdana menteri dan menteri kewangan pada masa penting di mana beliau telah mendapat kelulusan Kabinet untuk pengeluaran pinjaman daripada KWAP kepada SRC International.

Baca Lagi | ‘Kemaluan negara’ dalam kelakuan Najib ke atas dana SRC International

“Penglibatan perayu dalam perusahaan jenayah ini dapat dilihat sejak penubuhan SRC, sehinggalah kepada kelulusan pinjaman KWAP, yang dijamin dengan jaminan kerajaan di mana perayu terlibat dalam kelulusan itu, sehinggalah sebahagian daripada dana SRC berjumlah RM42 juta telah dimasukkan ke dalam akaun bank perayu untuk kepentingan dan faedah peribadinya,” tambah Abdul Karim.

Read Previous

Australia tidak akan menghantar atlet ke Sukan Olimpik Beijing

Read Next

Persekutuan Bola Baling Malaysia akan mengadakan rundingan dengan majlis Olimpik berhubung penggantungannya

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.