The Malaysia Post

Panggilan tepat oleh BAM untuk menghantar anak muda, kata menteri sukan

Panggilan tepat oleh BAM untuk menghantar anak muda, kata menteri sukan

a Persatuan Badminton Malaysia (BAM) membuat keputusan yang tepat untuk menghantar barisan untuk kempen Piala Thomas 2020 di Aarhus, Denmark, kata Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Dia mengatakan walaupun tersingkir di perempat final, pasukan kebangsaan, yang rata-rata berusia 23 tahun, bertarung hebat melawan pasukan teratas di dunia, yang juga lebih berpengalaman.

Katanya, kempen itu juga memberi pendedahan yang baik kepada pemain muda dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai pusat sukan badminton.

“Mereka tidak kalah dengan mudah, mereka berjuang keras. Ini bermaksud keputusannya tepat dan kami juga ingin melihat kejayaan yang lebih besar selepas ini.

“Tidak ada di Malaysia yang mengharapkan pasukan membawa kembali trofi, kami tidak menetapkan sasaran itu,” katanya dalam sidang media selepas menghadiri upacara penutup Mobile Legends Pro League (MPL) Malaysia Musim 8 di sini hari ini.

Pada aksi suku akhir yang berlangsung pada hari Jumaat, Malaysia tewas 0-3 kepada pendahulu Indonesia, sehingga gagal membalas kekalahan pada tahap yang sama dengan yang terakhir pada edisi 2018 pertandingan.

Malaysia terakhir memenangi Piala Thomas pada tahun 1992 di Kuala Lumpur, dan edisi 2014 di India adalah kali terakhir skuad mara ke final.

Sementara itu, mengulas prestasi Malaysia di Piala Uber, Ahmad Faizal berkata skuad wanita kebangsaan dengan usia rata-rata 21 tahun, menunjukkan prestasi yang baik walaupun terdapat banyak cabaran dari kuasa besar.

Dia berharap semua pihak akan terus menyokong pasukan lelaki dan wanita negara ini yang berjaya mencapai kejayaan menjelang 2024.

“Saya percaya dengan apa yang kami alami kali ini, pemain kami akan menunjukkan prestasi yang lebih baik di kejohanan akan datang. Sebagai penyokong, saya harap kita dapat terus menyokong mereka agar mereka bangkit dari kekalahan ini, ”katanya.

Baca Lagi | Panggilan tepat oleh BAM untuk menghantar anak muda, kata menteri sukan

Skuad Piala Uber kebangsaan telah menetapkan sasaran suku akhir tetapi gagal melepasi persaingan peringkat kumpulan ketika mereka berada di tangga teratas Kumpulan D setelah tewas 1-4 kepada tuan rumah Denmark, 0-5 kepada China dan 1-4 dari Kanada.

Read Previous

Sistem pencen UAE menduduki tempat ke-22 di peringkat global

Read Next

DAP tidak membiarkan bekas wakil rakyat Norhizam bertanding di bawah panji Pakatan dalam pemilihan di Melaka

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.