The Malaysia Post

Verstappen memenangi kejuaraan dunia Formula Satu

Max Verstappen

Credits: bostonglobe

Max Verstappen dari Red Bull memenangi Grand Prix Abu Dhabi dan kejuaraan Formula Satu pertamanya dengan memintas pusingan terakhir hari ini untuk menafikan saingan kejuaraan, Lewis Hamilton, mahkota kelapan rekod dalam perlumbaan penuh kontroversi.

Pasukan Mercedes Hamilton memenangi gelaran pembina untuk tahun kelapan berturut-turut yang tidak pernah berlaku sebelum ini tetapi Verstappen, 24, memastikan ia bukan dua lagi.

Perlumbaan penghujung musim bermula dan berakhir dengan pertengkaran—air mata kegembiraan di satu pihak dan kemarahan di pihak yang lain, Mercedes berang dengan pengarah perlumbaan Michael Masi apabila gelaran pemandu hilang begitu dekat dengan bendera berkotak-kotak.

Red Bull berkata mereka memerlukan keajaiban untuk menang ketika Hamilton menuju ke arah kejuaraan dan campur tangan kereta keselamatan lewat memberikan peluang itu.

Dengan satu pusingan perlumbaan hingga penamat dan pemandu Belanda itu menggunakan tayar yang lebih segar, Verstappen memburu Hamilton dan membuat langkah.

“Ia gila,” kata juara dunia Belanda pertama yang memulakan hari di petak pertama dan menyamai mata dengan Hamilton dan harapannya merosot dan meningkat apabila steward campur tangan.

“Ini sukar dipercayai kawan-kawan! Bolehkah kita melakukan ini untuk 10-15 tahun lagi bersama-sama,” katanya menerusi radio.

“Kami memerlukan sedikit tuah dan kami mendapatnya,” kata bos pasukan Christian Horner.

Verstappen menamatkan musim dengan 10 kemenangan berbanding lapan Hamilton, setelah mendahului lebih banyak pusingan dan mengambil lebih banyak petak dan podium.

Pelumba Ferrari, Carlos Sainz menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

Lewis Hamilton berbesar hati dalam kekalahan selepas saingan Red Bull Max Verstappen menamatkan usaha warga Britain itu untuk gelaran Formula Satu kelapan yang belum pernah berlaku sebelum ini dengan hantaran pusingan terakhir bantuan kereta keselamatan untuk menjulang kejuaraan di Grand Prix Abu Dhabi yang mengakhiri musim pada Ahad.

Pelumba berusia 36 tahun itu, yang memulakan perlumbaan di tempat kedua bersama Verstappen, kelihatan mengawal perlumbaan dengan baik selepas mendahului di selekoh pertama dan terlepas daripada sekatan kerana terus di hadapan dengan mengambil pusingan pertama dalam pusingan pembukaan. pertempuran dengan pesaing Red Bullnya.

Baca Lagi | Verstappen memenangi kejuaraan dunia Formula Satu

Tetapi kereta keselamatan lima pusingan dari penghujung, yang memberi peluang kepada Verstappen untuk mendapatkan tayar baharu, menghidupkan perlumbaan dan menamatkan harapan Hamilton untuk menjadi pemandu pertama memenangi lapan kejuaraan dunia.

Read Previous

Hubungan antara PAS dan Umno masih baik, kata Hadi

Read Next

Tidak adil menyalahkan kerajaan atas kegagalan SOP pada laporan hari ke-100 acara ‘Keluarga Malaysia’

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here