Sultan Kelantan memberitahu agar rakyat tidak melintasi sempadan negeri untuk Aidiladha

Sultan Muhammad V telah menasihati orang Kelantan agar mematuhi arahan Rancangan Pemulihan Nasional dan tidak melintasi sempadan negeri untuk merayakan Aidiladha di kampung halaman mereka.

Setiausaha kanan kanan Sultan Datuk Nik Mohd Shafriman Nik Hassan berkata, Yang Mulia berpendapat bahawa tidak berpeluang bertemu dengan ibu bapa mereka semasa wabak tidak bermaksud mereka tidak menyayangi mereka, dan sebaliknya, itu adalah pilihan yang bertanggungjawab untuk memastikan mereka keluarga dilindungi.

“Ketika kita menahan diri dari bertemu dengan mereka (keluarga), kita tidak akan mendedahkan mereka kepada risiko virus Covid-19, yang sekarang berubah secara agresif dengan kadar infeksi yang tinggi.

“Dengan kes positif di Kelantan masih ada tiga angka, masyarakat harus selalu waspada dan tidak lalai dalam mematuhi garis panduan yang ditetapkan, seperti dengan selalu memakai topeng muka, memerhatikan jarak fizikal dan kebersihan diri agar tidak dijangkiti Virus Covid-19, ”katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nik Mohd Shafriman berkata, memandangkan lonjakan kes di negara ini, Sultan Muhammad V juga telah menasihatkan masjid agar mematuhi garis panduan yang ada.

Sultan juga meminta orang-orang untuk belajar dari kejadian yang menyebabkan kerumitan masjid sebelumnya, kerana virus itu tidak membezakan antara orang, tempat atau waktu.

“Di antara ajaran Nabi ketika menghadapi masalah penyakit berjangkit adalah pencegahan. Adalah menjadi tanggungjawab agama setiap individu dan masyarakat untuk mengambil langkah-langkah pencegahan dan mengelakkan tempat awam, termasuk masjid, agar orang yang sihat tidak dijangkiti.

Baca Lagi | Pengubahan wang haram Ahmad Maslan, kes penyataan palsu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi

Nik Mohd Shafriman berkata, Sultan Muhammad V juga meminta agar rakyatnya bersabar dalam menghadapi kesulitan ini dan bekerjasama dalam membantu meringankan beban pekerja kesihatan yang melakukan yang terbaik untuk menyelamatkan nyawa ribuan pesakit di seluruh negara.

“Yang Mulia juga mendesak orang-orang untuk terus berdoa agar wabak itu dapat diatasi dan kekebalan kawanan dapat dicapai secepat mungkin,” katanya.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Bursa Malaysia ditutup rendah kerana sentimen lemah

Read Next

Kes LGE : Kontraktor mengungguli calon lain dalam proses tender terbuka

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.