Rapper DMX mati pada usia 50 tahun

Penyanyi rap dan pelakon Amerika, Earl Simmons, yang dikenali dengan nama panggung DMX atau Dark Man X, meninggal dunia semalam, kata label rakamannya, setelah dia mengalami serangan jantung semasa apa yang dilaporkan oleh media sebagai overdosis dadah. Dia berumur 50 tahun.

Lagu-lagu artis teratas merangkumi Party Up (Up in Here) dan X Gon ’Give It To Ya. Kariernya ditandai dengan masalah undang-undang dan masa penjara.

Label muzik Def Jam Recordings mengatakan dalam satu kenyataan bahawa ia sedih dengan “kehilangan saudara kita Earl ‘DMX’ Simmons.”

“DMX adalah artis yang cemerlang dan inspirasi kepada berjuta-juta orang di seluruh dunia,” kata kenyataan itu. “Mesej kemenangan kemenangannya, pencarian cahaya keluar dari kegelapan, pencarian kebenaran dan rahmat membawa kita lebih dekat dengan kemanusiaan kita sendiri.”

DMX runtuh di rumah pada 2 April. Penerbitan selebriti TMZ dan Billboard mengatakan bahawa dia berlebihan menggunakan ubat-ubatan yang mencetuskan serangan jantung.

Semalam, White Plains Hospital di New York mengatakan DMX telah mati dengan tenang bersama keluarga di sisinya setelah mengalami “bencana serangan jantung.”

“Earl adalah seorang pejuang yang berjuang hingga akhir,” kata ahli keluarga dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa muziknya “mengilhami banyak peminat di seluruh dunia dan warisan ikoniknya akan terus kekal.”

Baca Lagi | Kit Siang tidak pernah membuat laporan terhadap Apandi Ali mengenai 1MDB

Tumbuh di Yonkers, New York, DMX mengambil monikernya dari nama mesin drum yang digunakan dalam lagu rap. Ketika berusia 14 tahun, rapper yang lebih tua yang pernah menjadi mentor menipu dia untuk merokok, kata DMX dalam siri dokumentari yang disiarkan di BET.

“Dia menciptakan monster,” katanya. “Kokain hampir meragut nyawa saya dalam beberapa kesempatan.”

Album sulungnya pada tahun 1998, It’s Dark and Hell is Hot, adalah yang pertama dari lima berturut-turut untuk menduduki tangga teratas Billboard 200 di Amerika Syarikat. Dia adalah satu-satunya artis rap dengan coretan seperti itu, menurut profil 2019 di majalah GQ.

Dia belajar Alkitab dan berdoa sebelum dan sesudah setiap pertunjukan, dia memberitahu GQ.

“Pertunjukan di hadapan orang adalah sesuatu yang tinggi. Lebih tinggi bahawa ubat boleh digandakan, “katanya.

Lagu-lagu kuat rapper menceritakan kisah-kisah “dosa jalanan” watak yang kompleks, menurut biografi di allmusic.com, yang menggambarkan DMX sebagai “hip hop Johnny Cash.”

Albumnya … Dan Kemudian Ada X adalah penjual terbesarnya, diperakui multiplatinum lima kali. DMX mengeluarkan lapan album dan dicalonkan untuk tiga Grammy.

DMX memperoleh lebih daripada 40 kredit filem dan televisyen, termasuk Belly, Romeo Must Die, dan filem aksi Cradle 2 the Grave and Exit Wounds, juga menyumbang muzik untuk runut bunyi mereka.

Dia mempunyai 15 anak, menurut laporan media.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Kit Siang tidak pernah membuat laporan terhadap Apandi Ali mengenai 1MDB

Read Next

Hannah Yeoh mengkritik Ronnie Liu atas kenyataan toksik

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.