The Malaysia Post

Penunggang Grab Sarawak menjadi viral dengan video TikTok yang ‘omong kosong’, mengelirukan pengguna dengan ‘bahasa’nya (VIDEO)

Ar Ar

Credits: premiumread

Kehidupan sebagai penunggang Grab kadangkala membosankan.

Terutama apabila anda sedang menunggu pesanan masuk atau melepak di luar restoran untuk mengambil pesanan.

Seorang penunggang di Sarawak telah menemui penyelesaian untuknya: Ambil video komedi dan siarkan di TikTok.

Penunggang itu, yang dikenali sebagai Khairul atau ‘Ar Ar’, baru-baru ini menjadi viral apabila dia bercakap ejekan yang kononnya bahasa Kantonis kepada bapa saudara penjaja yang tidak tahu apa-apa, dan disiarkan dalam akaun komedinya, Pakwe Rangers.

Sebelum ini, dalam satu lagi video tular, Khairul turut bercakap bahasa rojak kepada pelanggan berbangsa Cina di sebuah restoran sambil ketawa dengan lawaknya sendiri.

@pakwerangers405

bila aku cakap bahasa cina….org cina sendiri x faham apa aku cakap…#kuchingtiktok #fypシ #tiktoksarawak #fyp

♬ bunyi asal – pakwerangers405 – PAKWE_RANGERS405

“Kedua-dua video tular itu dibuat sepenuhnya secara spontan,” kata Khairul kepada Malay Mail.

“Di Sarawak, tiada siapa yang benar-benar mengambil berat tentang kaum, kita semua bercakap sedikit tentang bahasa masing-masing, Cina, Tamil dan Melayu.”

Dia biasanya bergaul dengan peminat kumpulan komedinya, Pakwe Rangers, dan entah bagaimana akan mengeluarkan jenaka dan sketsa rambang.

Inspirasi melanda apabila penunggang itu sedang rehat kopi bersama rakan dan ternampak seorang peniaga gerai penjaja Cina.

“Saya bertanya kepada pakcik itu dengan sopan jika saya boleh merakamnya di kedai kopi dan dia bersetuju, kemudian saya membuat persembahan.”

Pengulas dalam talian terdetik melihat kekeliruan bapa saudara Cina itu,

menunjukkan kelucuan bahasa Kantonis yang patah.

“Saya tidak bermaksud untuk mempersendakan bahasa Cina, ia hanya dari sedikit pengetahuan saya,” kata penunggang itu.

“Saya membuat jenaka bodoh untuk orang ketawa dalam talian. Ia tidak begitu mendalam.”

Apabila dia tidak melakukan pusingan sebagai penunggang makanan Grab, Khairul adalah pengacara dan membuat komedi untuk majlis perkahwinan, acara syarikat dan pelancaran produk.

Baca Lagi | Penunggang Grab Sarawak menjadi viral dengan video TikTok yang ‘omong kosong’, mengelirukan pengguna dengan ‘bahasa’nya

Selaku gandingan komedi, Pakwe Rangers, Khairul membuat persembahan bersama pasangannya Mohammad Norazizul dan memenangi tempat kedua dalam pertandingan Bakat Kamek 2019.

Read Previous

Pereka tempatan Melinda Looi membuat pakaian berani daripada rambut sintetik, tocang untuk konsert Istana Budaya Aina Abdul (VIDEO)

Read Next

Bantah tawaran Najib untuk peguam UK, KL Bar berkata tiada apa-apa yang menunjukkan Shafee yang layak telah ‘hilang keyakinan’ untuk membantah rayuan SRC

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here