Pemenang Hadiah Nobel Ressa mengatakan penghargaan adalah untuk ‘semua wartawan’

Wartawan veteran Filipina Maria Ressa hari ini mengatakan Hadiah Nobel Perdamaiannya (Nobel Peace Prize) adalah untuk “semua wartawan di seluruh dunia”, dan berjanji akan meneruskan perjuangannya.

Ressa, pengasas bersama laman web berita Rappler, dan wartawan Rusia Dmitry Muratov dianugerahkan hadiah itu atas usaha mereka untuk “melindungi kebebasan bersuara”.

“Ini benar-benar untuk semua wartawan di seluruh dunia,” kata Ressa, pengkritik vokal Presiden Filipina Rodrigo Duterte, kepada AFP dalam wawancara.

“Kami memerlukan pertolongan di banyak bidang – jauh lebih sukar dan berbahaya untuk menjadi wartawan hari ini.”

Kumpulan akhbar dan aktivis hak Filipina memuji penghargaan Ressa sebagai “kemenangan” di negara yang dianggap sebagai salah satu yang paling berbahaya di dunia untuk wartawan.

Sejak Duterte berkuasa pada 2016, Ressa dan Rappler telah bertahan dengan apa yang dikatakan oleh penyokong media sebagai satu siri tuduhan jenayah, penyiasatan dan serangan dalam talian yang menggerunkan.

Duterte telah menyebut Rappler sebagai “outlet berita palsu”, dan Ressa telah menjadi sasaran mesej kasar dalam talian.

Ressa, 58, mengatakan dia berharap hadiah itu dapat memberikan perisai pelindung untuknya dan wartawan lain di Filipina terhadap serangan fizikal dan ancaman dalam talian.

“Ini terhadap kami” tidak pernah menjadi ciptaan wartawan, ini adalah ciptaan orang-orang berkuasa yang ingin menggunakan jenis kepemimpinan yang memecah belah masyarakat, “kata Ressa, yang menggambarkan penghargaan” seperti adrenalin ” .

“Saya harap ini memungkinkan wartawan melakukan pekerjaan kita dengan baik tanpa rasa takut.”

Abdullah Hakim

Kewartawanan dan berita adalah cawan kopi saya setiap hari

Read Previous

Shafie mendakwa anggota parlimen Sabah yang berhenti dari Warisan menawarkan rasuah kepada ADUN lain

Read Next

Abang kepada Ismail Sabri melancarkan parti politik baru – KUASA

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.