Pemain esports pelbagai pengalaman mereka dalam mengejar impian mereka

Menjadi pemain esports profesional hadir dengan pelbagai cabaran dan bagi sesetengah orang, pengorbanan perlu dilakukan.

Dari menguruskan keadaan kesihatan hingga menyulap antara pekerjaan sehari-hari atau lari dari rumah, pemain Mobile Legends: Bang Bang Professional League (MPL) tempatan ini berkongsi beberapa cabaran yang harus mereka hadapi.

Sebagai salah seorang pemain MPL terkenal di Malaysia, Ciku yang berusia 20 tahun dari pasukan Esports, Todak, juga bergelut dengan asma yang memberi kesan kepada permainannya.

Ciku atau nama sebenarnya Muhammad Danial Mohamad Fuad baru-baru ini ditahan kerana keadaan asma, yang mengakibatkan dia terpaksa menarik diri dari pertandingan di Mobile Legends: Bang Bang Professional League Malaysia Musim 7 (MPLMY S7).

Menurut Ciku, dia didiagnosis menghidap asma ketika dia masih kecil, dan ini adalah kali kelima dia dimasukkan ke hospital akibatnya.

Terdapat beberapa sebab untuk serangannya yang berulang-ulang yang merangkumi persekitaran sejuk, makanannya dan asap rokok di sekelilingnya.

Ciku yang juga streamer dengan lebih dari 60,000 pengikut di Facebook mengatakan bahawa walaupun dia berada dalam keadaan stabil sekarang, dia berusaha untuk meningkatkan kesihatannya dengan aktiviti sukan seperti berjoging dan memastikan dia menyediakan ubat-ubatan dan alat penyedutnya di acara-acara yang akan datang.

Inferni, 26 dari pasukan esports tempatan, Homebois, harus berselisih antara menjadi pengaturcara dan pemain MPL hanya untuk memenuhi keperluan.

Mempunyai dua pekerjaan bukanlah sesuatu yang baru bagi Inferni (nama sebenarnya Muhammad Saiful Aujang), kerana dia bekerja selama kuliahnya.

Pengalamannya termasuk bekerja di kilang roti di mana dia bekerja di bahagian pembungkusan dan sebagai barista di kafe tempatan sebelum mendapat pekerjaan sebagai pengaturcara setelah mendapat ijazah.

Dia juga mengakui bahawa alasan dia mula menyertai kejohanan amatur adalah untuk mendapatkan pendapatan tambahan semasa dia belajar sehingga dia dapat menampung keluarganya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Muhyiddin mengatakan Parlimen hanya boleh dibuka semula pada awal September

Read Next

Zahid mengatakan bahawa Umno memandang serius permintaan kerajaan yang kuat dan stabil

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x