Para pemain menyokong Osaka selepas penarikan Terbuka Perancis

Tokoh terkemuka dalam sukan tenis dan sukan telah bersatu untuk menyokong Naomi Osaka setelah wanita nombor dua dunia itu menarik diri dari Terbuka Perancis berturut-turut mengenai tugas media pasca-pertandingan, dengan mengatakan bahawa dia telah menderita “kemurungan” dan “kegelisahan”.

Salah satu nama terbesar dalam sukan, Osaka mengejutkan dunia tenis ketika menarik diri dari Grand Slam setelah didenda dan diancam pengusiran kerana enggan muncul dalam sidang akhbar wajib pada hari Ahad.

Juara Grand Slam empat kali itu memberi isyarat niatnya untuk melangkau tugas media untuk melindungi kesejahteraan mentalnya di media sosial dan kembali ke Twitter pada hari Isnin untuk mengumumkan penarikan diri.

“Saya rasa sekarang yang terbaik untuk kejohanan, pemain lain dan kesejahteraan saya ialah saya menarik diri supaya semua orang dapat kembali fokus pada tenis yang sedang berlangsung di Paris,” tulisnya.

Walaupun pendirian aslinya mendapat sedikit sokongan daripada rakan-rakan profesionalnya, yang kebanyakannya mengatakan bahawa berurusan dengan media adalah sebahagian daripada pekerjaan, penarikannya mencetuskan gelombang sokongan dari seluruh dunia sukan.

“Sangat bangga dengan anda,” beberapa pemenang Grand Slam Venus Williams menyiarkan di Twitter. “Jaga dirimu dan lihat kamu kembali menang tidak lama lagi!”

Adik Williams, Serena dan pemain muda Amerika, Coco Gauff dan Sloane Stephens, juga menerima pesanan sokongan kerana tumpuan beralih dari tanggungjawab Osaka kepada kesejahteraannya.

Billie Jean King mengulangi komen dari juru sukan tenis sesama wanita Martina Navratilova mengenai pentingnya kesihatan mental.

“Sangat berani bahawa Naomi Osaka telah menyatakan kebenarannya mengenai perjuangannya dengan kemurungan,” tulis King di media sosial.

“Sekarang, yang penting adalah kita memberikannya ruang dan masa yang dia perlukan. Kami mendoakannya dengan baik. “

Terdapat juga mesej sokongan yang disiarkan di media sosial dari atlet sukan lain, dengan pemain golf Michelle Wie, pemain NFL Russell Wilson dan Tyler Lockett serta beberapa juara pecut Olimpik Usain Bolt yang memberikan sokongan mereka.

Baca Lagi | Senjata rahsia Harimau Malaya akan di lepaskan

“Anda tidak semestinya harus membuat keputusan seperti ini – tetapi sangat mengagumkan mengambil jalan tinggi ketika kekuatan yang tidak melindungi mereka sendiri. Penghormatan utama, ”tulis NBA All Star Steph Curry.

Terdapat beberapa kritikan terhadap penganjur Roland Garros kerana mereka menangani perkara tersebut. Presiden Persekutuan Tenis Perancis, Gilles Moretton membaca pernyataan siap pada hari Isnin yang memberi sokongan kepada Osaka tetapi ironinya dia tidak mengambil soalan, memandangkan konteks pertarungan itu, tidak hilang pada beberapa pihak.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Senjata rahsia Harimau Malaya akan di lepaskan

Read Next

Pakatan mendesak Putrajaya membelanjakan RM45b untuk Pemerkasa Plus

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x