Muguruza, akan bertanding semula dengan Sabalenka di Dubai

Garbine Muguruza dan Aryna Sabalenka akan bertanding untuk minggu kedua berturut-turut ketika mereka berdua menuntut kemenangan untuk melangkah ke suku akhir Dubai pada hari Rabu.

Muguruza pilihan kesembilan memberikan juara Terbuka Perancis Iga Swiatek pelajaran yang sukar ketika dia melepasi remaja Poland 6-0, 6-4 hanya dalam masa satu jam.

Sabalenka, pilihan ketiga, menggunakan permainan kekuatannya sepenuhnya untuk menyingkirkan Estonia Anett Kontaveit 6-3, 6-2 dan melakukan pertarungan balas dendam dengan Muguruza, yang mengusirnya dari pusingan kedua Doha minggu lalu.

“Pertarungan selalu hebat untuknya (Muguruza). Kali ini saya akan fokus sejak awal perlawanan dan saya akan memberi tekanan kepadanya, ”kata Sabalenka, yang merupakan pilihan terakhir lapan teratas dalam seri.

“Saya hanya akan berusaha untuk setiap mata dan melakukan yang terbaik dan memastikan saya dapat memperoleh kemenangan ini.”

Muguruza, yang memiliki 15 kemenangan teratas dalam kejuaraan musim ini, merasa yakin menjelang pertandingan semula dengan Sabalenka.

Baca Lagi | Djokovic mengikat rekod Federer selama 310 minggu sebagai ATP No.1

“Perlawanan secara bertanding bagus. Itu bermakna saya bermain pemain teratas, itu bermaksud saya memasuki pusingan dalam. Saya tidak sabar untuk pertempuran lain, “kata juara utama dua kali itu.

Pada awal hari, Jessica Pegula memberikan Karolina Pliskova kekalahan kedua yang hebat dalam beberapa minggu ketika dia mengalahkan Ceko yang berada di kedudukan keenam 6-0, 6-2 untuk melangkah ke suku akhir.

Pemain nombor 36 dunia Amerika, yang menikmati kejayaan terobosan ke perempat Terbuka Australia bulan lalu, hanya memerlukan 53 minit untuk menghantar Pliskova dengan lebih mendominasi berbanding permainan straight-set yang dia berikan minggu lalu di Doha.

Pegula kini telah memenangi 13 dari 15 perlawanan terakhirnya dalam lawatan dan mara ke suku akhir di kejohanan peringkat WTA 1000 untuk kali kedua dalam kariernya.

“Ini pasti yang terbaik dari tahun lain yang saya lalui (dalam lawatan),” kata pemain berusia 26 tahun itu.

“Saya sangat gembira dapat melakukannya, terutamanya pada masa di mana, dengan wabak itu, sangat sukar untuk mengetahui apa yang akan berlaku di masa depan, jadi saya fikir juga dengan cara ini mungkin membantu saya secara mental tidak menganggap setiap perlawanan begitu saja. “

Kesalahan berganda Pliskova memberikan Pegula rehat awal dan pemain Amerika tidak berkedip dalam perjalanan ke kedudukan 20 minit 6-0.

Pliskova memulakan set kedua dengan kedudukan yang lebih baik, melakukan servis pada perlawanan pembukaan, tetapi Pegula mengikat punggungnya dan menyerang dengan kemenangan ketika lawan pilihan kedua memukul kesalahan ketujuh kali ganda dalam pertandingan.

“Tentu saja tenis saya tidak ada di sana, tetapi saya rasa dia mempunyai banyak kaitan dengannya,” kata Pliskova.

“Dia bermain dengan pantas, dia tidak kisah dengan kepantasan saya, jadi saya harus memberi banyak penghargaan kepadanya.”

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Hadi Awang: ‘Sheraton Move’ bersih, dirancang sejak akhir PRU14

Read Next

“Saya penyokong setia Undi 18”, kata Saifuddin

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x