Messi mengakhiri musim kemarau piala Argentina

Superstar Lionel Messi memenangi trofi pertamanya bersama pasukan kebangsaannya kerana gol Angel Di Maria memberi kemenangan Argentina 1-0 ke atas tuan rumah Brazil di final Copa America pada hari Sabtu.

Kemenangan di stadium Maracana di Rio de Janeiro mengakhiri penantian Argentina selama 28 tahun untuk trofi utama, dan juga mengakhiri rekod tuan rumah Brazil yang tidak terkalahkan yang membentang lebih dari 2,500 hari.

Argentina terakhir meraih kejayaan di sebuah kejohanan besar pada tahun 1993 ketika penyangga Gabriel Batistuta yang hebat memberikan mereka kemenangan 2-1 ke atas Mexico dalam final Copa di Ecuador.

Ini adalah kali pertama dalam enam edisi bermain di tempat sendiri ketika Brazil gagal menjulang piala.

Dan sementara pengembaraan Messi yang berusia 34 tahun berakhir, Neymar dari Brazil, lima tahun lebih muda, masih tanpa gelaran utama di peringkat antarabangsa kerana terlepas kemenangan Selecao di tanah air dua tahun lalu kerana kecederaan.

Argentina mengalami masalah kejam dan pecah berkat gol Di Maria pada 22 minit.

Pemain sayap berusia 33 tahun itu berlari ke arah Rodrigo De Paul melalui bola yang bagus untuk menjaringkan gol penjaga gol Brazil, Ederson dengan penamat pertama.

Messi boleh meraih kemenangan dua minit dari masa ke masa tetapi gagal apabila hanya berjaya diselesaikan dengan Ederson.

Pada awal yang panik, penguat kuasa Argentina Nicolas Otamendi dengan pantas melakukan pelanggaran pertamanya sementara pemain tengah Brazil, Fred mengambil tempahan pertama setelah hanya tiga minit untuk melakukan serangan di Gonzalo Montiel.

Brazil tidak berubah dari kemenangan separuh akhir ke atas Peru sementara jurulatih Argentina Lionel Scaloni membuat lima perubahan, terutama membawa Di Maria – yang membuat kemasukan yang tegas dan tegas dari bangku simpanan menentang Colombia kali terakhir.

Baca Lagi | Saya percaya saya yang terbaik, kata Djokovic

Final adalah perlawanan pertama kejohanan, yang pada awalnya dijadualkan berlangsung tahun lalu, untuk membolehkan peminat kerana 7,800 – sepersepuluh dari kapasiti Maracana – mengambil tempat mereka setelah pihak berkuasa mengangkat sebahagian larangan pandemi

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Saya percaya saya yang terbaik, kata Djokovic

Read Next

LeBron ‘sangat gementar’ dengan sekuel Space Jam

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x