Kerajaan tetap komited untuk belia, kata PM Muhyiddin

Perikatan Nasional (PN) komited untuk terus membantu para belia melalui usaha memperkasakan mereka untuk pembangunan modal insan yang sangat inovatif dan mampan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri mengatakan untuk mencapai tujuan ini, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan khusus untuk masyarakat muda melalui paket bantuan Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (Pemerkasa).

“Pemerintah telah memperkenalkan beberapa inisiatif khas untuk golongan muda di bawah Inisiatif 19: Prihatin Belia.

“Semua usaha ini adalah untuk memastikan bahawa semua kebijakan dan inisiatif pemerintah selalu relevan dengan mempertimbangkan aspirasi dan keperluan belia saat ini,” katanya dalam pidato Hari Belia Nasional 2021 yang disiarkan secara langsung di laman Facebook Kementerian Belia dan Sukan. hari ini.

Pemerintah melalui Kementerian Belia dan Sukan dan dengan kerjasama Majlis Belia Malaysia juga mengambil inisiatif untuk merumuskan Model Pembangunan Belia Baru, tambahnya.

Model ini akan berfungsi untuk melengkapkan dan meningkatkan Dasar Belia Malaysia 2015-2035 yang ada untuk memastikannya tetap sejajar dengan dasar terkini seperti Shared Prosperity Vision 2030 dan Sustainable Development Goals, katanya.

Selain itu, tumpuan juga akan diberikan kepada usaha-usaha untuk menangani cabaran yang dihadapi oleh para belia khususnya pasca-Covid-19 dan untuk melengkapkan mereka untuk menangani perubahan landskap digital yang melibatkan pekerjaan mahir.

Ini termasuk memperkasakan para belia melalui pemikiran analitis dan inovatif, pengurusan teknologi baru yang cekap, dan penekanan pada inovasi dan kreativiti, katanya.

Baca Lagi | Kekecohan di Palestine dan Israel

“Usaha Kementerian Belia dan Sukan untuk memperkasakan belia melalui pengiktirafan profesion pekerja belia juga merupakan salah satu inisiatif jangka panjang yang bertujuan menyediakan persekitaran yang kondusif untuk memperkuat ekosistem pembangunan belia.

“Ini dilakukan dengan meningkatkan kemahiran pekerja belia ke tahap profesional, selain menambah nilai kepada pengamal belia sebagai agen yang membawa perubahan positif kepada masyarakat,” tambahnya.

Perdana menteri menyatakan bahawa banyak belia telah mengharumkan nama Malaysia dengan pencapaian mereka walaupun negara ini sedang menghadapi wabak Covid-19.

Mereka termasuk Muhammad Hamdi Ahmad Hakimi dan Jarell Cheong Tze Wen, yang telah terpilih untuk melanjutkan pelajaran di Harvard College di Amerika Syarikat.

Dia juga bangga dengan pemain badminton Lee Zii Jia kerana memenangi gelaran perseorangan lelaki All England 2021 pada bulan Mac dan penyelam wanita Pandelela Rinong kerana memenangi pingat emas di Piala Dunia Fina 2021.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Kekecohan di Palestine dan Israel

Read Next

Muhyiddin diberi amaran oleh Bersatu mengenai peningkatan ketidakpuasan rakyat

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x