Jack Ma kehilangan gelaran sebagai orang terkaya di China

Pengasas Alibaba dan Kumpulan Semut Jack Ma telah kehilangan gelaran orang terkaya di China, senarai yang diterbitkan hari ini menunjukkan, ketika rakan sejawatnya makmur sementara kerajaannya di bawah pengawasan ketat oleh pengawal selia China.

Ma dan keluarganya telah menduduki tempat teratas untuk terkaya China dalam Senarai Kaya Global Hurun pada tahun 2020 dan 2019 tetapi kini berada di tempat keempat di belakang pembuat air botol Nongfu Spring, Zhong Shanshan, Pony Ma milik Tencent Holding dan e-commerce sebagai permulaan Pinduoduo’s Collin Huang, senarai terkini menunjukkan.

Kejatuhannya dari tiga besar muncul “setelah pengawal selia China bersekongkol dengan Ant Group dan Alibaba dalam isu anti-kepercayaan,” kata laporan Hurun.

Baca Lagi | Menugaskan 122 penguatkuasa Islam untuk mengejar Nur Sajat terlampau

Kesengsaraan Ma baru-baru ini dipicu oleh ucapan 24 Oktober di mana dia melancarkan sistem peraturan China, yang menyebabkan penggantungan IPO Ant Groupnya berjumlah US $ 37 bilion (RM150 bilion) beberapa hari sebelum penyenaraian awam raksasa fintech.

Sejak itu pengawal selia memperketat pemeriksaan anti-kepercayaan terhadap sektor teknologi negara, dengan Alibaba mengambil banyak panas; pengawal selia pasaran melancarkan siasatan anti-kepercayaan rasmi ke Alibaba pada bulan Disember.

Pengawal selia China juga mulai memperketat pegangan mereka terhadap sektor fintech dan meminta Ant melipat beberapa perniagaannya menjadi syarikat pegangan kewangan untuk dikawal selia seperti firma kewangan tradisional.

Ma, yang tidak dikenal karena menjauh dari pusat perhatian, kemudian menghilang dari pandangan umum selama kira-kira tiga bulan, memicu spekulasi kegilaan tentang keberadaannya. Dia muncul semula pada bulan Januari dengan penampilan video 50 saat.

Orang terkaya di China ketika ini, Zhong, membuat penampilan pertama di kedudukan teratas dengan kekayaan 550 bilion yuan (US $ 85 bilion), sebahagian besarnya berkat prestasi harga saham Nongfu Spring dan pembuat vaksin Beijing Wantai Biological Pharmacy Enterprise, yang juga kawalan.

Tencent’s Ma melihat kekayaannya meningkat 70 peratus sepanjang tahun menjadi 480 bilion sementara kekayaan Pinduoduo Huang meningkat 283 persen menjadi 450 bilion yuan, kata daftar itu. Sebagai perbandingan, kekayaan Ma dan keluarganya meningkat 22 peratus, menjadi 360 bilion yuan. Zhang Yiming, pengasas pemilik TikTok ByteDance, masuk dalam lima kedudukan teratas di kalangan jutawan Cina dalam Senarai Kaya Global Hurun untuk pertama kalinya, dengan anggaran kekayaan peribadi AS $ 54 bilion.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Djokovic mengikat rekod Federer selama 310 minggu sebagai ATP No.1

Read Next

Askar transgender Korea Selatan ditemui mati

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.