Gerai Kapten Korner trending milik bekas juruterbang Malindo Air

Menjadi juruterbang tidak pernah benar-benar menjadi impiannya, tetapi Kapten Azrin Mohmad Zawawi menghabiskan dua dekad terakhir melonjak ke langit.

Sayangnya, seperti banyak juruterbang di seluruh dunia, Azrin baru-baru ini diberhentikan oleh syarikatnya Malindo Air, kerana lebih daripada 2.000 pekerja kehilangan pekerjaan minggu lalu kerana kesan pandemi Covid-19.

“Tidak banyak yang dapat anda lakukan mengenainya. Tidak banyak yang boleh dilakukan syarikat itu. Anda tidak dapat membayangkan kesan wabak ini kepada semua orang.

“Syarikat harus mengecilkan operasi dan kos untuk tetap bertahan dan sayangnya saya adalah salah satu orang yang harus dilepaskan,” kata Azrin dalam wawancara dengan Malay Mail.

 Azrin telah bekerja dengan empat syarikat penerbangan yang berbeza, memulakan kerjayanya sebagai juruterbang pada tahun 2000 dengan Malaysia Airlines sebelum bergabung dengan Firefly pada tahun 2007.

Dia kemudian menghabiskan waktu singkat di Jakarta dengan Lion Air sebelum pindah ke Malindo pada tahun 2015.

Walaupun dia tidak dapat mengenakan pakaian seragam juruterbangnya untuk terbang ke langit, Azrin telah menemui penggunaan lain untuk pakaiannya ketika dia menarik perhatian pengguna media sosial dengan memberi salam kepada pelanggan dengan peralatan percontohan penuh pada makanannya yang baru dibuka gerai yang dipanggil “Kapten Corner” di Subang Jaya.

Bapa kepada empat anak itu juga mengatakan bahawa dia tidak terlalu kecewa kerana diberhentikan kerana dia sudah merancang untuk menceburkan diri dalam perniagaan makanan bersama isterinya Latun Noralyani Meor Aminudin.

Setelah Azrin berunding dengan ayahnya, dia memutuskan untuk membuka gerai tersebut sebagai kaedah untuk menebus kehilangan pendapatannya.

“Saya katakan saya masih cukup bernasib baik dan gembira berbanding kebanyakan. Isteri saya mendapat idea untuk memulakan gerai makanan sendiri dan kami memulakan perniagaan hanya seminggu sebelum saya diberhentikan, ”kata Azrin.

“Kami sudah membuat peralihan atau perubahan dalam hidup kami, jadi ini adalah waktu yang tepat untuk itu terjadi.”

Azrin juga mengatakan bahawa ibu mertuanya adalah ketua tukang masak sementara isterinya Noralyan, kakak ipar dan dia sendiri adalah warung Kapten Corner yang terletak di Boomtown, USJ11, menjual makanan Utara yang enak seperti kari mee, sup bihun, laksa utara dan rojak buah.

Pemain berusia 44 tahun itu, yang tinggal di Shah Alam, menambah bahawa dia pada awalnya tidak memakai pakaian seragam juruterbangnya untuk mengendalikan kios itu tetapi bersyukur kerana dia melakukannya, kerana dia menjadi viral di media sosial kerana itu.

Baca Lagi | Belanjawan pertama Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh menjadi kejatuhannya

“Ketika pertama kali dibuka dua minggu lalu, saya memakai pakaian kasual dan pelanggan terus bertanya di mana pakaian saya. Mereka mempunyai maksud. Gerai saya dinamakan ‘Kapten Corner’, ”kata Azrin.

“Mereka terus meminta saya memakainya sehingga isteri saya meyakinkan saya untuk memakainya dan kemudian saya tidak punya pilihan,” dia bergurau. Walaupun dia bersyukur dengan perniagaan yang stabil dan maklum balas positif yang diterimanya selama ini, Azrin mengatakan bahawa dia masih terbiasa dengan barisan kerjanya yang baru dan sedikit masa lapang yang ada padanya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

10 saksi dipanggil dalam kes pengubahan wang haram dan pernyataan palsu Ahmad Maslan

Read Next

Guan Eng mahu enam pembetulan pada Belanjawan 2021

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x