China menghadkan permainan online hanya 3 jam seminggu untuk pelajar sekolah

Pemain siber China di bawah usia 18 tahun akan dibenarkan bermain dalam talian hanya satu jam sehari dan hanya pada hujung minggu, pihak berkuasa mengumumkan pada hari Isnin, kerana pemerintah meningkatkan penglibatannya bukan hanya di sekolah tetapi bagaimana belia menghabiskan masa di rumah.

Pemain permainan video di bawah umur akan dihadkan pada jam 8 malam hingga 9 malam pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, serta pada cuti umum, menurut Pentadbiran Akhbar dan Penerbitan Nasional. Agensi itu, yang mengeluarkan peraturan untuk pengendali permainan, juga mendorong pendaftaran pengguna dengan nama sebenarnya.

NPPA pada tahun 2019 telah membataskan permainan bawah umur hingga tiga jam pada hari cuti dan satu setengah jam pada hari-hari lain.

Peraturan yang lebih ketat datang kerana pemerintah China memberikan kawalan yang lebih besar terhadap pendidikan belia. Mulai bulan September, pelajar sekolah rendah, menengah dan tinggi di Shanghai akan diminta untuk mempelajari apa yang disebut Pemikiran Xi Jinping mengenai Sosialisme dengan Ciri-ciri Cina. Kota Beijing bulan ini mengatakan akan melarang bahan pendidikan asing yang belum mendapat persetujuan pihak berkuasa.

Pemerintah juga membahaskan undang-undang baru yang akan memberikan panduan terperinci tentang bagaimana anak-anak harus dibesarkan di rumah. Ini bertujuan untuk memupuk minat yang lebih besar terhadap Parti Komunis di kalangan pemuda China melalui peningkatan penglibatan dalam kehidupan rumah tangga dan juga pendidikan ideologi.

Banyak pengendali permainan China telah menyekat jumlah masa dan wang yang dapat dibelanjakan oleh pemain bawah umur di platform mereka untuk menjangkakan pengumuman pada hari Isnin. Tencent Holdings mengumumkan awal bulan ini bahawa secara beransur-ansur akan membatasi pemain bawah umur hingga dua jam pada hari cuti dan satu jam pada hari-hari lain.

Tencent memberitahu Nikkei pada hari Isnin bahawa ia akan mematuhi garis panduan yang lebih sukar yang diumumkan oleh pihak berkuasa.

Pemuda berusia 16 tahun ke bawah membentuk 2.6% dari pendapatan permainan Tencent di China, menurut hasil April-Juni yang diumumkan bulan ini. Pemain di bawah umur diyakini juga merupakan bagian yang sedikit dari khalayak pengendali permainan lain, walaupun syarikat mungkin terpaksa membuat pilihan yang sukar dengan mempertimbangkan batasan baru.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Kitingan mengatakan STAR tidak diwakili dalam Kabinet kerana salah komunikasi

Read Next

Chef de Mission menggesa rakyat Malaysia untuk tetap tenang, berhenti mengecam Ukraine

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x