Chef Dave mendapat penaja untuk membantu membuat pelajaran maya dalam talian

Kalidevan Murugaya telah menempuh perjalanan panjang sejak memulakan kerjaya di media sosialnya setahun yang lalu.

Kalidevan, yang lebih dikenali sebagai Chef Dave, telah memperoleh lebih dari 60,100 pelanggan YouTube dan 132,000 pengikut Facebook dengan berkongsi resipi vegan hidangan kegemaran rakyat Malaysia, seperti nasi lemak, laksa, tom yum, dan bahkan bah kut teh.

Pemain berusia 29 tahun itu terinspirasi untuk menjadi vegan pada akhir 2019 setelah menonton dokumentari mengenai pertanian haiwan dan kesan buruknya terhadap alam sekitar.

Setelah kehilangan pekerjaan sebagai koki kapal pesiar pada bulan Mac tahun lalu, dia memutuskan untuk mengambil langkah dan memulakan karier media sosial yang dikhaskan untuk perjalanannya menjadi vegan.

Untuk berkongsi pengetahuan dan kepakarannya, Dave memulakan akademi memasak dalam talian bernama D’Vegan di mana pelajar membayar satu kali bayaran RM88 untuk akses tanpa had ke pelajaran maya dan sesi soal jawab mingguan.

Dave menjalankan pelajarannya di sebuah kumpulan Facebook peribadi yang mempunyai lebih daripada 1,000 ahli dan dia tidak sabar untuk menyambut pelajar dari latar belakang B40 melalui inisiatif Tabung Kasih.

Baca Lagi | Ng Man-tat, master komedi TV dan filem Hong Kong, meninggal dunia pada usia 70 tahun

Orang ramai boleh menaja yuran kemasukan individu B40 dengan menderma kepada Tabung Kasih dan penerima hanya perlu menunjukkan bukti sebagai penerima Bantuan Sara Hidup untuk layak.

Tabung Kasih bermula ketika salah seorang pengikut Dave memberitahunya bahawa dia telah menabung RM1 setiap hari dengan harapan akhirnya cukup untuk membayar yuran masuk akademi.

“Saya agak patah hati ketika membaca mesejnya kerana saya dapat tahu betapa tulusnya dia ingin bergabung, cuma dia tidak mempunyai wang.

“Saya akhirnya menaja tempatnya dan saya berkongsi cerita dengan penonton saya, dan banyak orang tampil untuk membayarnya.

“Banyak orang berada dalam situasi ini, jadi saya fikir adalah idea yang baik untuk membuat inisiatif agar penonton saya membayar orang lain untuk bergabung dengan akademi,” kata Dave.

Pada masa ini terdapat sekitar 20 orang yang mendapat manfaat dari Tabung Kasih dan tujuan Dave adalah untuk 1,000 orang B40 bergabung dengan akademinya melalui inisiatif ini.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tidak ada yang mustahil, kata Ku Li mengenai pakatan Umno dan Pakatan Harapan

Read Next

Umno, PAS akan membincangkan cara memperkukuhkan Muafakat Nasional

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x