Biden mengatakan tarikh akhir 31 Ogos di Afghanistan mungkin perlu dilanjutkan

Tentera AS mungkin tinggal di Afghanistan melepasi tarikh akhir 31 Ogos untuk mengusir orang Amerika, kata Presiden Joe Biden semalam, dan Pentagon mengatakan tentera AS pada masa ini tidak memiliki kemampuan untuk menjangkau orang-orang di luar lapangan terbang Kabul.

“Sekiranya ada warganegara Amerika yang tersisa, kami akan tetap tinggal sehingga kami mengeluarkan mereka semua,” kata Biden kepada ABC News dalam wawancara yang dilakukan pada hari yang banyak penggubal undang-undang AS menekannya untuk memperpanjang tarikh akhir yang telah ditetapkannya untuk penarikan akhir.

Biden mendapat kritikan hebat atas penanganan penarikan diri itu, yang dalam beberapa hari terakhir didominasi oleh adegan kekacauan di dalam dan sekitar lapangan terbang Kabul dengan orang-orang berusaha keras untuk keluar dari negara itu.

Biden mempertahankan keputusannya, dengan mengatakan bahawa masalah tidak dapat dielakkan dalam menamatkan penglibatan AS selama 20 tahun di sana.

“Idea bahawa entah bagaimana, ada cara untuk keluar tanpa kekacauan yang terjadi, saya tidak tahu bagaimana itu terjadi,” katanya.

Dia juga mengatakan bahawa Taliban sedang bekerjasama untuk membantu mengeluarkan orang Amerika dari negara itu tetapi “kita menghadapi lebih banyak kesulitan” untuk mengusir warga Afghanistan yang berpihak kepada AS.

Kepantasan pasukan Taliban merebut Afghanistan, ketika AS dan pasukan asing lainnya menarik diri, telah menyebabkan adegan huru-hara di lapangan terbang dengan diplomat, warganegara asing dan Afghanistan berusaha melarikan diri tetapi mereka dihalang oleh orang ramai dan pusat pemeriksaan Taliban.

“Kami akan melakukan segala yang kami mampu untuk terus berusaha dan membuat konflik dan membuat jalan untuk mereka sampai ke lapangan terbang. Saya tidak mempunyai kemampuan untuk keluar dan melanjutkan operasi ke Kabul, ”kata Setiausaha Pertahanan AS Lloyd Austin kepada wartawan di Pentagon.

Seorang diplomat tertinggi AS secara berasingan mengatakan pada hari Rabu bahawa Amerika Syarikat mengharapkan Taliban untuk membenarkan orang Afghanistan yang ingin meninggalkan Afghanistan untuk berangkat dengan selamat.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Umno, BN berkumpul di belakang Ismail Sabri untuk PM

Read Next

Dr Mahathir: Pejuang akan menyokong Anwar sekiranya dia menjadi PM

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x