The Malaysia Post

Beberapa pesawat pejuang China terbang dekat dengan garis tengah Selat Taiwan ketika Speaker AS Pelosi melawat SEA, kata sumber

Taiwan

Credits: cfr

Beberapa pesawat pejuang China terbang menghampiri garis tengah Selat Taiwan yang sensitif pagi ini, sumber yang diberi taklimat mengenai perkara itu memberitahu Reuters, ketika ketegangan memuncak pada berita Speaker Dewan Perwakilan AS Nancy Pelosi bersedia melawat Taiwan pada siang hari.

Sumber itu berkata beberapa kapal perang China telah berada berhampiran dengan garis pemisah tidak rasmi sejak semalam, sambil menambah bahawa Taiwan telah menghantar pesawat untuk memantau keadaan.

Kementerian pertahanan Taiwan tidak dapat segera menjawab permintaan untuk komen.

Sumber itu berkata kedua-dua

kapal perang dan pesawat China “mengepit” garis tengah pagi ini, satu tindakan luar biasa yang digambarkan oleh orang itu sebagai “sangat provokatif.” Pesawat kedua-dua pihak biasanya tidak melepasi garisan median.

Orang itu berkata pesawat China berulang kali melakukan gerakan taktikal “menyentuh” garis tengah dan berputar kembali ke seberang selat pagi ini, manakala pesawat Taiwan berada dalam keadaan bersiap sedia berhampiran.

Baca Lagi | Beberapa pesawat pejuang China terbang dekat dengan garis tengah Selat Taiwan ketika Speaker AS Pelosi melawat SEA, kata sumber

China mendakwa Taiwan yang diperintah secara demokrasi sebagai wilayahnya sendiri dan telah meningkatkan tekanan ketenteraan dan politik untuk mencuba dan memaksa pulau itu menerima pemerintahan China.

Taiwan menolak dakwaan China dan berikrar untuk mempertahankan diri. — Reuters

Read Previous

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam sedang menyiasat nahas pesawat Ipoh, kata polis tertinggi Perak

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here