Australia menyokong kepimpinan ASEAN Kemboja 2022

Australia telah menyokong penuh Kepimpinan ASEAN Kamboja 2022 dan menantikan Sidang Kemuncak ASEAN-Australia tahunan pertama pada bulan Oktober tahun ini.

Perkara itu disampaikan oleh Menteri Luar Negeri dan Menteri Wanita Australia Senator Marise Payne dalam sidang video dengan Menteri Luar Negeri Prak Sokhonn pada hari Rabu.

Dalam pertemuan itu, Payne mengatakan bahawa Australia menantikan Sidang Kemuncak ASEAN-Australia tahunan pertama pada Oktober tahun ini dan menyatakan sokongan penuh untuk kejayaan ketua Kemboja ASEAN 2022.

Dia menambahkan bahawa Australia juga ingin memperkuat perkongsian Asean-Australia dan dukungannya yang berterusan untuk sentralitas Asean dalam seni bina serantau dan integrasi serantau yang berkembang.

Dia juga mengulangi komitmen Australia untuk meningkatkan kerjasama dengan Kemboja dan Negara-negara Anggota Asean dalam memerangi pandemi Covid-19.

Kedua menteri luar negeri juga membincangkan isu-isu mendesak seperti kerjasama untuk menangani kesan pandemi Covid-19 dan usaha bersama untuk memastikan pemulihan ekonomi yang cepat dan beberapa isu serantau dan antarabangsa yang mempunyai kepentingan dan perhatian bersama, termasuk perkembangan di Myanmar.

Sementara itu, Sokhonn mengucapkan terima kasih atas harapan baik Payne dan meyakinkan bahawa Kemboja, ketika mengambil alih jawatan ketua Asean pada tahun 2022, akan bekerjasama dengan negara-negara Asean sebagai keluarga yang kuat dan fokus untuk menangani cabaran keamanan, kestabilan, sentralitas Asean dan pembinaan masyarakat.

Berkongsi beberapa keutamaan untuk tahun depan, dia mengatakan bahawa Kemboja akan berusaha mencapai kemajuan lebih jauh dalam pelaksanaan inisiatif Pemulihan Komprehensif ASEAN dan integrasi serantau sejajar dengan Wawasan Komuniti ASEAN 2025 sambil mengerjakan Visi Komuniti ASEAN menjelang 2025, mempromosikan efektif penyertaan wanita dan belia dalam pemulihan ekonomi dan proses pembangunan

masyarakat dan meningkatkan sumbangan penjaga keamanan Asean Sokhonn juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada Australia atas sumbangannya dalam pembangunan sosio-ekonomi Kemboja melalui platform dua hala, wilayah dan sub-wilayah.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Muhyiddin mesti meletak jawatan sebagai PM, kata Pakatan

Read Next

Pelantikan Ismail Sabri, Hishammuddin akan memperkuatkan kerajaan Perikatan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.