Kajian yang diterbitkan baru-baru ini telah memetik identiti nasional yang dikongsi dan penerimaan kepelbagaian dalam kalangan rakyat Malaysia sebagai dua faktor terbesar di sebalik “kesepaduan sosial” di Malaysia, memupuk semangat perpaduan dan kebersamaan masyarakatnya.
“Radar Kesepaduan Sosial Asia Tenggara” yang dikeluarkan oleh Sekolah Pengajian Antarabangsa (RSIS) S. Rajaratnam Singapura semalam juga mendapati bahawa responden Malaysia tidak banyak menilai “perasaan adil”, menilai ia mempunyai peranan terkecil dalam menjaga keharmonian. dalam negara.
“Penerimaan kepelbagaian dan pengenalan adalah dua dimensi yang dilihat sebagai yang paling penting dalam membina perpaduan sosial di Malaysia,” kata laporan itu yang dikeluarkan semasa Persidangan Antarabangsa Persatuan Kohesif (ICCS) kedua di sini.
“Dimensi rangkaian sosial, kepercayaan kepada orang ramai, menghormati peraturan sosial dan penyertaan sivik mempunyai kesan yang sama terhadap perpaduan sosial di negara ini. Dimensi perpaduan dan tolong-menolong mempunyai kesan yang paling lemah.”
“Pengenalan” ditakrifkan sebagai orang ramai “merasakan hubungan yang kuat dengan negara mereka dan mengenalinya” .
“Penerimaan kepelbagaian” merujuk kepada orang ramai “menerima individu dengan nilai dan gaya hidup lain sebagai ahli masyarakat yang sama”.
Di samping itu, responden Malaysia menganggap identiti memainkan peranan penting dalam masyarakat mereka, dengan 86 peratus mengatakan adalah mudah untuk mengenal pasti diri mereka daripada warga kumpulan linguistik yang berbeza.
Identiti agama juga dianggap penting kepada responden, dengan 86 peratus juga mengatakan mereka bersetuju dengan tanggapan itu.
“Di Malaysia dan Singapura, dimensi pengenalan adalah pemacu utama perpaduan sosial. Pengenalan merujuk kepada rasa kekitaan yang dirasai oleh orang ramai terhadap negara mereka dan keupayaan mereka untuk mengenal pasti dengan negeri itu,” katanya.
Dengan “persepsi kesaksamaan” memainkan peranan kecil dalam kesepaduan sosial Malaysia, laporan itu menyerlahkan bahawa keadilan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap perpaduan sosial kerana negara-negara yang mendapat markah terendah berada di kedudukan terbawah radar.
Ia merujuk kepada dasar tindakan afirmatif di Malaysia yang diinstitusikan selepas rusuhan kaum 1969, yang dikatakan sejak itu telah melindungi orang Melayu dan meletakkan orang bukan Melayu pada kedudukan yang tidak menguntungkan.
Ia juga menekankan bahawa Islam telah menjadi faktor penggerak politik Malaysia yang semakin meningkat pada abad ke-21, justeru meminggirkan orang bukan Islam.
Kajian juga menunjukkan bahawa responden Malaysia merasakan negara mereka mempunyai tahap kesepaduan sosial yang paling tinggi, tetapi persepsi ini bertentangan dengan responden lain.
Di peringkat serantau, Malaysia dianggap mempunyai perpaduan sosial ketiga terkuat di rantau ini selepas Singapura dan Thailand, dengan hanya 40 peratus responden melihat masyarakat Malaysia mempunyai perpaduan yang kukuh.
Secara keseluruhan, 69 peratus responden merasakan bahawa terdapat perpaduan sosial yang kukuh di Asia Tenggara.
Kajian itu mentakrifkan “kesepaduan sosial” sebagai “keadaan urusan di mana terdapat interaksi yang stabil di kalangan ahli masyarakat yang berlaku dalam pelbagai domain kehidupan bersekutu manusia”.
Secara ringkasnya, ini juga dikenali sebagai keharmonian sosial, perpaduan atau keterangkuman.
Menyesuaikan Radar Kohesi Asia Bertelsmann Stiftung sebelum ini untuk menjadikannya lebih relevan kepada rantau ini, kajian RSIS mengukur sembilan dimensi yang menyumbang ke arah perpaduan sosial: rangkaian sosial, kepercayaan kepada orang ramai, penerimaan kepelbagaian, pengenalan, kepercayaan terhadap institusi, persepsi keadilan, perpaduan dan tolong menolong, menghormati peraturan sosial, dan penyertaan sivik.
Ia dijalankan antara 10 Februari dan 6 April 2022, melibatkan 100 peserta yang dianggap sebagai “pemimpin pemikiran” di setiap 10 negara di rantau ini. Tinjauan selama 20 minit itu dibuat dalam talian atau melalui telefon, dan juga tersedia dalam bahasa Melayu selain bahasa Inggeris.
Daripada jumlah itu, 40 peratus responden Malaysia terdiri daripada ahli akademik, badan pemikir dan institusi penyelidikan, diikuti 21 peratus daripada kerajaan dan 20 peratus daripada bahagian perniagaan dan kewangan.
“Apabila kita keluar daripada Covid, ramai di antara kita telah melalui langkah berkurung dan penjarakan sosial. Semua orang telah berpisah buat seketika, tiba masanya untuk menilai dan memahami bagaimana perpaduan sosial pada masa ini, dan bagaimana kita boleh bergerak ke hadapan,” kata pengarang bersamanya, penganalisis kanan RSIS Vishalini Suresh di luar acara ICCS 2022.
“Kita boleh memikirkan tentang mengembangkan model, termasuk perkara seperti ekonomi ke dalam rangka kerja. Secara keseluruhannya, kami secara kolektif bersetuju bahawa perpaduan sosial adalah kerja yang sedang dijalankan, sentiasa ada kerja yang perlu dilakukan,” rakan pengarangnya, rakan kanan tambahan RSIS Jolene Jerard mengulas mengenai masa depan kajian itu.
RSIS ialah kumpulan pemikir dan sekolah siswazah profesional hal ehwal antarabangsa di Universiti Teknologi Nanyang, Singapura.
Antara lain, fokus penyelidikannya termasuk keselamatan Asia-Pasifik, konflik dan keganasan.