The Malaysia Post

Apa Kebaikan Dan Keburukan Belajar di Luar Negara

Belajar

Credits: akseleran

Adakah anda berfikir untuk belajar di luar negara tetapi anda masih belum pasti? Anda mungkin dapati jawapannya di sini.

Dalam siaran ini, kami akan memberi anda gambaran keseluruhan tentang kebaikan dan keburukan belajar di luar negara dari pengalaman saya sendiri. Ini termasuk hari yang cerah dan juga hari hujan kerana biarlah benar, belajar di luar negara tidak sentiasa cerah.

Kami berharap selepas membaca semua kelebihan dan kekurangan anda mungkin mempunyai idea yang lebih baik sama ada belajar di luar negara adalah sesuatu untuk anda atau tidak.

Kebaikan belajar di luar negara

1. Keluar dari zon selesa anda

Jika ada satu perkara yang perlu anda lakukan semasa belajar di luar negara, ia adalah keluar dari zon selesa anda. Bagi saya, merentasi lautan seorang diri adalah satu cabaran, tetapi pengembaraan itu masih perlu dimulakan!

Tiba-tiba, anda melakukan segala-galanya sendiri (walaupun anda masih mendapat sokongan anda di rumah) dan anda menghadapi situasi yang paling tidak dijangka.

Dengan ditarik keluar dari zon selesa anda, anda belajar banyak tentang diri anda dan perkara yang anda mahu lakukan dalam hidup.

2. Belajar cara hidup berdikari

Sebelum belajar di luar negara, saya tidak pernah tinggal lebih dari 3 minggu dari rumah jadi saya tidak tahu bagaimana mesin basuh berfungsi. Tetapi itu adalah sesuatu yang anda pelajari sepanjang perjalanan ;).

Selain perkara yang jelas, terdapat juga banyak persiapan yang perlu dilakukan untuk berpindah ke luar negara. Saya belajar cara membuka akaun bank, rupa perjanjian sewa, cara memasak dan pada asasnya banyak barangan dewasa. Ini pastinya menjadikan saya lebih berdikari dan yakin bahawa saya boleh mengendalikan perkara itu pada masa hadapan!

Saya menganggap ini sebagai profesional yang besar untuk kemudian, jadi jika anda memutuskan untuk belajar di luar negara, anda akan kembali dengan lebih berdikari!

3. Mendapat kawan baru

Ini adalah kelebihan yang jelas untuk belajar di luar negara. Memandangkan anda mungkin akan berlepas bersendirian, anda perlu mencari kawan baharu, dan anda akan membuat mereka pantas!

Terdapat banyak peluang untuk bertemu orang baru di luar negara. Banyak universiti menganjurkan aktiviti khas untuk pelajar antarabangsa yang memberi anda banyak peluang untuk mencari kawan baharu!

Selain itu, anda akan bertemu orang dari seluruh dunia!

4. Melihat dunia dan membuat kenangan yang tidak dapat dilupakan

Bahagian terbaik belajar di luar negara pastinya melihat dunia! Kerana anda berada di tempat baharu, terdapat banyak perkara yang boleh ditemui. Bukan sahaja di negara yang anda kunjungi tetapi juga di kawasan kejiranan.

Jadi sediakan diri anda untuk banyak perjalanan yang menakjubkan!

5. Belajar tentang bahasa dan budaya baharu

Salah satu perkara terbaik dan, sekurang-kurangnya bagi saya, sebab utama untuk pergi belajar di luar negara adalah untuk belajar tentang budaya dan bahasa baharu. Bahasa Inggeris bukan bahasa ibunda saya, tetapi anda cepat belajar apabila tiba-tiba anda perlu menulis esei dalam bahasa baharu!

Anda juga akan perasan bahawa kehidupan universiti akan menjadi sangat berbeza. Terdapat perbezaan besar dalam gaya pengajaran di seluruh dunia dan perspektif kehidupan secara umum. Melihat perkara-perkara tertentu dari sudut pandangan yang lain benar-benar membuka mata!

Selepas belajar di luar negara, anda akan dapat memahami dengan lebih baik dan melihat perspektif budaya lain.

Keburukan belajar di luar negara

Selain kebaikan yang saya sebutkan tadi, terdapat juga beberapa keburukan belajar di luar negara. Lagipun, belajar di luar negara atau bersiap untuk belajar di luar negara bukan semua anak anjing dan cahaya matahari.

Walau bagaimanapun, jangan takut dengan senarai ini, saya lebih suka menganggap mereka sebagai cabaran yang boleh diatasi!

1. Ia mahal

Ya, kos yang tinggi untuk membeli tiket kapal terbang itu, mencari tempat untuk disewa dan jika anda tidak bernasib baik kadar mata wang tidak memihak kepada anda. Kemudian anda juga mempunyai yuran pengajian!

Jika anda melakukan pertukaran untuk tempoh yang singkat, anda biasanya hanya membayar yuran pengajian biasa anda. Walau bagaimanapun, jika anda melakukan ini atas inisiatif anda sendiri, yuran pengajian mungkin banyak wang!

Selain itu, anda mungkin tidak akan dapat bekerja di luar negara. Untuk mencari pekerjaan pelajar, anda memerlukan permit kerja yang perlu anda mohon bersama visa anda. Bergantung pada visa anda, anda mungkin tidak boleh mendapatkan ini.

2. Anda akan  rindu rumah

Sepanjang masa anda akan belajar di luar negara mungkin terdapat banyak perkara yang akan berlaku di rumah. Mungkin anda akan merindui parti hari jadi kawan baik anda atau acara besar lain di rumah.

Tidak ada cara untuk mengelakkannya tetapi ingat bahawa anda juga membuat kenangan yang tidak dapat dilupakan yang tidak dialami oleh mereka di rumah!

3. Kejutan budaya adalah nyata

Anda mungkin pernah mendengar orang lain bercakap tentang kejutan budaya sebelum ini. Pendek kata, ini bermakna bahawa semua perbezaan di luar negara mungkin membuatkan anda berasa tidak selesa dan rindu. Akan ada perkara tertentu (selalunya perkara kecil) tentang negara baharu anda yang anda tidak suka dan itu tidak mengapa.

4. Halangan bahasa dan budaya boleh mengecewakan

Berkait rapat dengan kejutan budaya, terdapat satu lagi kelemahan belajar di luar negara, iaitu halangan bahasa dan budaya. Tidak bercakap dalam bahasa negara yang anda kunjungi mungkin menyebabkan sedikit kekecewaan semasa anda cuba mencari jalan, berjalan di sekitar pasar raya atau bercakap dengan penduduk tempatan.

5. Anda mungkin berasa sunyi

Tidak ada yang pelik atau buruk tentang ini. Anda akan berasa sunyi pada satu ketika dan ia benar-benar normal kerana pada dasarnya anda mengembara dan tinggal di negara baharu sendirian.

Dan betapa indahnya untuk mendapat kawan baharu, anda juga akan merindui rakan dan keluarga anda di rumah dan pada saat-saat itu anda mungkin akan berasa sedikit sunyi.

Baca Lagi | Apa Kebaikan Dan Keburukan Belajar di Luar Negara

Tetapi tiada apa yang lebih baik untuk mengatasi kesunyian ini daripada meneroka negara baharu dan bergaul dengan rakan baharu anda, kerana buat kali ketiga, anda tidak bersendirian dalam hal ini!

Read Previous

Ismail Sabri tiba di Washington DC menjelang sidang kemuncak Asean-AS

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Dapatkan artikel terkini, Pekerjaan, hadiah percuma, berita hiburan dihantar terus ke peti masuk anda
170000 subscribers are here