AirAsia bersedia untuk terbang ke langit

Kumpulan AirAsia bersedia untuk terbang dengan kru operasi dan kakitangan barisan hadapan yang diberi vaksin 100 peratus, kata ketua pegawai eksekutif kumpulan Tan Sri Tony Fernandes.

Ini terjadi bersamaan dengan banyak langkah keselamatan dan kebersihan tanpa sentuhan yang berlaku untuk memastikan standard tertinggi dipertahankan menjelang penyambungan semula perjalanan udara, yang diharapkan dalam waktu dekat, tambahnya.

“Kami bersedia untuk terbang dan sebagai sebahagian daripada dasar keselamatan yang ketat, kami mewajibkan semua kakitangan operasi dan barisan depan kami yang melayani tetamu, termasuk juruterbang, kru kabin dan kakitangan lapangan terbang, diberi vaksin sepenuhnya untuk kembali bekerja,” kata Fernandes dalam satu kenyataan.

Katanya, dengan protokol kesihatan dan kebersihan yang ketat dan prosedur operasi standard yang mantap, para tetamu dapat mendapat ketenangan ketika bepergian dengan AirAsia lagi.

“Lebih dari 50 negara di dunia telah mula menyambut pelancong yang diberi vaksin lagi. Ketika Asean mempercepat usaha vaksinasi, kami berharap negara-negara segera meringankan sekatan perjalanan untuk pelancong yang divaksinasi untuk perjalanan domestik dan internasional dan akan meneruskan rancangan untuk gelembung perjalanan.

“Berkat vaksin yang dilancarkan secara agresif di semua pasar utama kami, ujian dan pendidikan yang lebih baik, akhirnya sudah selesai dan saya harap kita dapat kembali ke langit dalam beberapa minggu mendatang. Yang penting, kita sudah siap sepenuhnya dan siap untuk berlepas, ”katanya.

Menurut kenyataan itu, keselamatan kakitangan dan tetamu selalu menjadi keutamaan bagi Kumpulan AirAsia, yang merupakan salah satu syarikat penerbangan pertama di seluruh dunia yang mendapat penarafan 7/7 teratas kerana Covid-19 selamat oleh pakar penerbangan di Airlineratings.com.

Untuk memastikan interaksi fizikal dan masa pemprosesan minimum di lapangan terbang, para tetamu sekarang digalakkan untuk melakukan daftar masuk sendiri secara dalam talian melalui platform aplikasi super airasia dan menggunakan kemudahan penurunan beg automatik untuk mengelakkan bayaran menggunakan ejen daftar masuk.

AirAsia juga menyediakan banyak pilihan pembayaran digital dan menerima pas masuk mudah alih di semua lapangan terbang yang dikendalikannya.

Ciri daftar masuk baru membolehkan para tetamu mengesahkan sebarang dokumen perubatan yang diperlukan dalam masa nyata dalam talian sebelum menuju ke lapangan terbang, dan kumpulan syarikat penerbangan tersebut sedang dalam proses melancarkan teknologi pengenalan wajah biometrik di pelabuhan utama yang bermula dengan klia2 dalam waktu terdekat.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dr Mahathir mengatakan bukan masa tepat untuk Parlimen mendorong undi keyakinan PM Ismail Sabri

Read Next

Istana Negara mengesahkan PM Ismail Sabri mengemukakan Agong cadangan barisan Kabinet

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x