Ahmad Maslan mengesahkan pelantikan sebagai Setiausaha Agung BN

Seri Ahmad Maslan hari ini mengesahkan bahawa dia telah menggantikan Tan Sri Annuar Musa sebagai setiausaha agung Barisan Nasional (BN).

Ahmad, yang Datuk juga setiausaha agung Umno, mengatakan pelantikan itu, yang berlaku serta merta, tidak bermaksud bahawa Annuar telah dipecat, tetapi hanya diganti.

“Dia (Annuar) tidak dipecat tetapi diganti. Secara konvensyen, Setiausaha Agung Umno juga Setiausaha Agung BN dan saya fikir ini adalah antara sebab mengapa (untuk perubahan). Saya juga pernah diberi tugas sebagai setiausaha agung Muafakat Nasional.

Baca Lagi | Umno tidak akan bekerjasama dengan DAP atau PKR, kata Khairy

“Saya ingin menekankan bahawa ia hanyalah pengganti. Presiden itu sebelumnya telah menyebutkan hal yang sama, dan kata-kata yang digunakannya adalah ‘Saya menggantikannya (Annuar),’ ‘kata Ahmad kepada wartawan selepas pertemuan khas Presiden Umno, Datuk Seri Zahid Hamidi dengan pemimpin bahagian di Pusat Perdagangan Dunia hari ini.

Ahmad, bagaimanapun, menolak komentar ketika ditanya apakah dia ditugaskan semula kerana dakwaan bahawa Annuar tidak lagi menghormati presiden parti dan sepertinya bersandar pada Bersatu.

Sementara itu, Ahmad mengulangi pendirian Umno untuk tidak bekerjasama dengan DAP, dan sebaliknya akan terus memperkuat kerjasama dengan PAS dalam Muafakat Nasional, dan juga Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Ditanya mengenai kemungkinan Umno bekerjasama dengan pihak lain, termasuk Amanah dan PKR, beliau berkata perkara itu masih belum dibincangkan.

Mengulas pesanan yang disampaikan oleh Ahmad Zahid dalam pertemuan itu, Ahmad berkata, presiden Umno itu antara lain mengingatkan ahli parti supaya bersedia menghadapi pilihan raya umum ke-15.

Ahmad berkata, Umno juga akan mengadakan dua mesyuarat esok, melibatkan biro politiknya pada waktu petang, diikuti oleh Majlis Tertinggi pada waktu malam.

Ditanya mengenai berita yang disebarkan bahawa Ahmad Zahid dikatakan meminta Ahli Parlimen Umno untuk keluar dari kerajaan sebelum Februari, Ahmad mengatakan perkara itu tidak dibangkitkan dalam pertemuan hari ini.

Sementara itu, Annuar masih belum menanggapi percubaan Bernama untuk memberikan reaksi. Menteri Wilayah Persekutuan, bagaimanapun, telah menyiarkan pernyataan di Twitter, mengatakan “banyak yang meminta saya memberi komen, saya tidak mempunyai komen pada masa ini untuk tenang.”

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Umno tidak akan bekerjasama dengan DAP atau PKR, kata Khairy

Read Next

MCA mempertikaikan penyingkiran Annuar Musa sebagai Setiausaha Agung BN

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x