The Malaysia Post

Dr Mahathir mendakwa Ku Li ‘sendirian’ dalam Umno, dan itulah sebabnya kerjasama gagal

Tun Dr Mahathir Mohamad telah mendedahkan bahawa dia bekerjasama dengan Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah dalam usaha mempengaruhi beberapa pemimpin Umno untuk menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Dalam wawancara dengan laman berita Malaysia Post, mantan perdana menteri itu mengatakan jika ini dapat dicapai, pemerintah PN akan jatuh dan usaha untuk melantik perdana menteri baru akan terlaksana.

Bagaimanapun, Dr Mahathir mengatakan bahawa Tengku Razaleigh, yang juga dikenali sebagai Ku Li, gagal menarik sokongan malah seorang pemimpin Umno, walaupun pengaruhnya dalam parti.

“Tengku Razaliegh mempunyai pengaruh dalam Umno. Sekiranya dia berjaya menarik dua atau tiga orang (sokongan) seperti dia, kerajaan akan jatuh tetapi dia tidak berjaya menarik mereka (keluar). Tidak ada yang mahu meninggalkan kedudukan yang menguntungkan ini.

“Tidak ada teman atau orang yang dekat dengannya, jadi dia sendirian. Jadi saya bersamanya kerana dia mengatakan dia boleh menarik beberapa orang Umno (keluar) tetapi tidak ada orang Umno yang mahu pergi, “kata Dr Mahathir.

Dia menunjukkan kemungkinan pemimpin Umno ini “kehabisan wang” jika mereka pergi.

Baca Lagi | Pemberontak Melayu Muslim Thailand membawa isu teras dalam rundingan damai

Disember lalu, Ku Li, yang juga ketua Lembaga Penasihat Umno, menarik sokongannya kepada kerajaan PN.

Dia juga muncul dalam sidang media khas dengan Dr Mahathir, sehari sebelum pembacaan ketiga Rang Undang-Undang Perbekalan (Belanjawan) 2021, sebagai jalan terakhir untuk menggagalkan persetujuan RUU itu di Dewan Rakyat.

Namun, usaha itu gagal apabila Belanjawan 2021 diluluskan di Dewan Rakyat, setelah bacaan ketiga diputuskan dengan undi bahagian yang menyaksikan 111 wakil rakyat menyokong, 108 menolak dan satu tidak hadir.

Dr Mahathir Mohamad berkata pilihan raya umum ke-15 (PRU15) tidak boleh diadakan tahun ini dan mesti menunggu berakhirnya penggal Parlimen pada tahun 2023.

Harian Melayu Utusan Malaysia memetik Dr Mahathir mengatakan bahawa ini disebabkan oleh pandemi Covid-19, kerana gelombang jangkitan lain mungkin berlaku sekiranya diadakan pilihan raya.

Dia menyebut lonjakan kes Covid-19 berikutan pilihan raya negeri Sabah yang diadakan pada September tahun lalu. “Saya rasa jika kita ingin mengadakan pilihan raya di tengah-tengah situasi Covid-19, kita harus memantau perkembangan (wabah) terlebih dahulu.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Pemberontak Melayu Muslim Thailand membawa isu teras dalam rundingan damai

Read Next

Villarreal menahan Arsenal untuk mara ke final Liga Europa

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.