The Malaysia Post

Khaled Nordin mengejek cadangan gabungan besar Perikatan yang melibatkan BN, GPS

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kerajaan gabungan Perikatan Nasional (PN) gagal membawa kestabilan politik yang diharapkannya kerana dia menolak cadangan Datuk Seri Hamzah Zainudin untuk piagam rasmi yang merangkumi PN, Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sarawak akan bersama-sama bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Mengingatkan PN bahawa pembentukan pemerintah yang berkuasa hanya dimungkinkan melalui kerjasama antara anggota Parlimen yang tidak mencerminkan pilihan rakyat, Mohamed Khaled mengatakan tidak perlu pembentukan piagam politik formal yang merangkumi beberapa gabungan kerana itu hanya menunjukkan kelangsungan hidup strategi untuk mendapatkan sokongan daripada parti-parti politik terbesar, dan bukannya sokongan daripada orang ramai.

“Apa yang menjamin bahawa” gabungan terhadap gabungan “ini akan mewujudkan kestabilan politik yang diperlukan oleh Malaysia?

Baca Lagi | Sultan Perak menegur ahli politik Perak kerana gagal dalam kepimpinan mereka

“Malaysia memerlukan pemerintahan yang kuat dengan mandat yang nyata tanpa penangguhan lebih lanjut. Sesuatu yang tidak membawa kepada matlamat seperti itu dipersoalkan dan tidak perlu, ”katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mengenai cadangan ‘pakatan besar’ Hamzah, Mohamed Khaled mengatakan tujuan dan tujuan akhirnya harus dijelaskan kerana pembentukan kerjasama politik hanya berlaku jika parti politik terbesar tidak memiliki kerusi yang diperlukan untuk mentadbir negara dengan berkesan yang sering disepakati segera setelah pilihan raya.

“Dalam proses demokrasi, kekuatan sesungguhnya pemerintahan harus datang dari akar umbi dan orang-orang yang perlu diperoleh melalui Pilihan Raya Umum.

“PN, BN dan GPS mesti membina kekuatan mereka dengan mengumpulkan suara dan mandat sebenar rakyat,” katanya, sambil menambah bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia – yang mana Hamzah adalah setiausaha jeneral – mesti berhenti menjadi nostalgia dengan kisah basi bagaimana mereka berkorban untuk menyelamatkan negara.

“Retorik semacam itu jelas digambarkan sebagai cara mudah untuk ‘menyelamatkan’ pihak masing-masing agar mereka terus berkuasa,” tambahnya.

Tan Sri Muhyiddin Yassin dan PN berkuasa setelah Tun Dr Mahathir Mohamad mengundurkan diri pada bulan Februari untuk mencetuskan kejatuhan pentadbiran PH.

Namun, sejak itu, peraturan PN di peringkat persekutuan dan negeri dicirikan oleh ketidakstabilan kerana kerjasama tidak rasmi dengan sekutu seperti Umno.

Walaupun PN telah mendaftar secara rasmi, hanya Bersatu Muhyiddin, parti Islamis PAS, dan dua parti Sabah sebagai ahli. BN, yang telah memerintah Malaysia selama lebih dari enam dekad hingga kekalahannya pada tahun 2018, bukan merupakan anggota, dan juga GPS, gabungan Sarawak yang terdiri daripada bekas komponen BN yang bebas setelah keputusan pilihan raya umum ke-14.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Seniman membuat laporan polis terhadap filem terbaharu Namewee Babi

Read Next

Shopee memecahkan rekod penjualan serantau dengan 12 juta item terjual dalam 24 minit pertama dari 12.12 jualan ulang tahunnya

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.