The Malaysia Post

Malaysia mengimport bawang dari pelbagai negara untuk mengelakkan gangguan bekalan

Malaysia mengimport bawang dari pelbagai negara dan tidak bergantung pada satu sumber untuk memastikan bekalan mencukupi di pasaran tempatan, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

“Sekiranya negara pengeluar mengalami bencana alam seperti kemarau, banjir dan gempa bumi atau menjatuhkan sekatan ekonomi, Malaysia tidak akan terjejas dan tidak akan ada gangguan bekalan bawang walaupun mungkin ada sedikit kesan pada harga,” katanya. satu kenyataan hari ini.

Malaysia mengimport bawang dari 29 negara dengan lima menjadi pengeksport terbesar iaitu India (36 peratus), Pakistan (23 persen), China (19 persen), Belanda (sembilan persen) dan Thailand (tujuh peratus), dia kata.

Import bawang dari India berjumlah 149,539,411kg dari jumlah import dan jumlah yang besar, menurut Nanta, berdasarkan pilihan dan pilihan rakyat Malaysia.
Malaysia mengimport lapan jenis bawang iaitu Bawang Merah Kecil (India), Bawang Besar (India), Bawang Merah (China), Bawang Merah Kecil (China), Bawang Merah Kecil Kecil, Bawang Merah Kecil (Myanmar), Bawang Merah Kecil ( Thailand) dan Bawang Kuning Besar (Holland).

Baca Lagi | DUN Pahang meluluskan usul untuk melantik lima ADUN tanpa melalui pilihan raya

Nanta berkata, pemerintah India pada 14 September mengenakan larangan eksport pada semua jenis bawang kecuali Bangalore rose dan bawang Krishnapuram untuk memenuhi permintaan domestik berikutan banjir yang melanda negara itu pada bulan Julai lalu.

“Berikutan itu, sebanyak 121 perusahaan pengimport telah meningkatkan jumlah import dari negara lain seperti Pakistan, China, Belanda dan Thailand,” katanya menanggapi keluhan pengguna mengenai penawaran dan harga bawang.

Nanta berkata harga bawang sama dengan barang lain yang bergantung kepada penawaran dan permintaan.

“Apabila permintaan melebihi penawaran, harganya akan meningkat. Inilah yang terjadi pada bawang dari India yang telah mempengaruhi jumlah bekalan bawang kecuali beberapa jenis bawang seperti bawang Holland, ”katanya.

Katanya pasukan penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan melakukan pemantauan dan pemeriksaan berterusan di semua peringkat termasuk pembekal, pemborong dan peruncit. Kementerian tidak akan teragak-agak untuk melaksanakan skema kawalan harga seperti yang diperuntukkan di bawah Perintah Pengendalian Harga dan Anti Pencatutan (Penetapan Harga Maksimum) (No. 2) (Pindaan) 2020 jika keadaan mendesak, tambahnya.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Aktivis Hong Kong Joshua Wong ditahan kerana perhimpunan haram

Read Next

Hishammuddin: Wisma Putra akan membantu rakyat Malaysia yang terdampar di Singapura

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.