The Malaysia Post

Kenyataan Puad Bercanggah dengan Keputusan Mahkamah – Ahmad Amzad

Pada 29 September 2023, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim dari PAS, telah mengeluarkan kenyataan tajam terhadap ahli Majlis Tertinggi Umno, Puad Zarkashi, kerana dia dan bekas Ahli Parlimen Kemaman, Che Alias Hamid, telah dilabelkan sebagai individu yang terlibat dalam rasuah.

Amzad menegaskan bahawa mahkamah pilihan raya tidak pernah mengatakan bahawa beliau atau Che Alias telah memberi rasuah ketika mahkamah membatalkan kemenangan Perikatan Nasional dalam kerusi Parlimen Kuala Terengganu dan Kemaman semasa pilihan raya umum pada bulan November tahun lalu.

Keputusan Mahkamah Membantah Label Rasuah

Amzad Hashim menyerukan agar Puad Zarkashi membaca keputusan mahkamah dengan lebih teliti. Beliau menegaskan bahawa kenyataan Puad adalah tidak tepat dan bercanggah dengan keputusan mahkamah. Puad sebelum ini mengeluarkan kenyataan yang mendakwa bahawa mahkamah telah menjalankan penilaian yang menyatakan calon-calon PAS di Kuala Terengganu dan Kemaman adalah terlibat dalam rasuah.

“Saya meminta Puad untuk membaca penghakiman mahkamah dengan lebih teliti,” kata Amzad dalam kenyataannya, seperti yang dilaporkan oleh Sinar Harian.

Baca lagi | Kemenangan Pas di Parlimen Kemaman dalam PRU15 Dibatalkan oleh Mahkamah

Keputusan SPR Membuktikan Kebolehterimaan Amzad

Ahmad Amzad Hashim, yang juga merupakan bekas timbalan menteri, juga mengingatkan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah memutuskan bahawa beliau adalah layak untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu bulan lepas. Keputusan ini merujuk kepada tafsiran penghakiman mahkamah pilihan raya.

Amzad menekankan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak memulakan sebarang siasatan terhadapnya, yang menunjukkan bahawa dia tidak ada kaitan langsung dengan unsur rasuah. Puad Zarkashi menggesa SPRM semalam agar menyiasat Amzad dan Che Alias berhubung pengisytiharan rasuah yang telah dibuat, selepas mahkamah pilihan raya membatalkan kemenangan mereka kerana kesalahan berkaitan rasuah.

Keputusan Mahkamah Terbaru

Pada hari Selasa, mahkamah Pilihan Raya Kuala Terengganu membatalkan pilihan raya di Kemaman selepas mendapati bahawa pembayaran bantuan I-Belia dan i-Siswa kepada pengundi semasa tempoh kempen merupakan tindakan rasuah. Keputusan serupa juga telah dibuat pada bulan Jun oleh Mahkamah Pilihan Raya yang lain, yang mengakibatkan pembatalan kemenangan Amzad di Kuala Terengganu atas alasan yang sama.

Walau bagaimanapun, dalam pilihan raya kecil yang berikutnya, Amzad meraih kemenangan yang besar dengan mendapat undi sebanyak 68,369 undi, dengan majoriti 47,266 undi berbanding dengan lawannya. Jumlah majoriti ini melebihi majoriti sebanyak 40,907 undi pada pilihan raya bulan November yang lalu.

Dalam kesimpulannya, Amzad Hashim menegaskan bahawa dia dan Che Alias Hamid tidak boleh dituduh sebagai individu yang terlibat dalam rasuah berdasarkan keputusan mahkamah dan keputusan SPR. Beliau juga menyeru agar pihak-pihak yang terlibat dalam isu ini memahami dengan betul keputusan mahkamah dan tidak membuat tuduhan yang tidak berasas.

Read Previous

Tren Pembaikan Dapur 2023: Keindahan yang Berfungsi

Read Next

Sukan Asia 2023: Skuad Skuasy Wanita Malaysia ke Final

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.