The Malaysia Post

Kejohanan Maybank, Jelajah LPGA acara Golf terkaya di Asia

KUALA LUMPUR: Maybank sebagai penaja utama yang baru akan menyelenggarakan Jelajah Persatuan Golf Wanita Profesional (LPGA) di Kuala Lumpur Golf and Country Club (KLGCC) pada 26-29 Oktober. Ini adalah pertandingan golf wanita yang paling berprestij di dunia dan kembali ke Malaysia selepas lima tahun.

Kejohanan Maybank adalah satu-satunya acara di LPGA Tour pada masa ini dan menjadi acara terkaya yang pernah diadakan di Asia dengan dana hadiah US$3 juta (RM13.2 juta) dan jackpot US$450,000 untuk pemenang. Hadiah ini lebih tinggi daripada Sime Darby LPGA Malaysia untuk edisi terakhirnya pada tahun 2017. Johan acara tersebut, Christie Kerr dari Amerika Syarikat membawa pulang hadiah bernilai US$270,000.

Baca lagi| Jack Ma Muncul Setelah ‘Hilang’ 2 Tahun

Mampu menarik penyertaan pemain golf teratas dunia

Pertandingan dijangka dapat menarik 78 peserta wanita, dengan majoriti pemain golf teratas di dunia dijangka hadir. Dalam 78 tempat, 10 dikhaskan untuk pemain Malaysia dan Asean melalui pengecualian penaja dalam acara tanpa potongan.

Kejohanan Maybank akan menjadi salah satu daripada empat acara Asian Swing, termasuk Buick LPGA Shanghai di China (12-15 Oktober), BMW Ladies Championship di Korea Selatan (19-22 Oktober) dan Toto Japan Classic di Jepun (2-5 November).

Kembalinya Jelajah LPGA ke Malaysia akan memberi peluang kepada pemain golf Malaysia untuk menonjolkan bakat mereka. Natasha Andrea Oon, Alyaa Abdulghany dan Ashley Lau, yang kini sedang menjalankan latihan di Jelajah Epson, termasuk di antara mereka yang akan menerajui Jelajah LPGA ini. Terdapat juga pemain amatir dari Amerika Syarikat yang dianggap tinggi, seperti Jeneath Wong, Mirabel Ting, Audrey Tan dan Liyana Durisic, yang semuanya dapat memanfaatkan keikutsertaan dalam acara ini.

Baca lagi | Pihak Ketiga Punca Permohonan Cerai Diana?

Presiden Kumpulan Maybank dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Khairussaleh Ramli mengharapkan acara ini dapat memperjuangkan inklusiviti sukan di rantau ini dan memperkenalkan warisan mereka dalam golf wanita, setelah mereka menjadi penaja utama Malaysia Open dari 2006-2015.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Jack Ma Muncul Setelah ‘Hilang’ 2 Tahun

Read Next

Majoriti Satu Undi Sahaja, Pemilihan Diadakan Semula

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.