The Malaysia Post

Polis Tegas Women’s March Malaysia Harus Disiasat

Seorang peguam, Zaid Malek, telah mengecam kerajaan setelah polis memanggil beberapa orang yang hadir dalam perhimpunan wanita di hadapan Sogo dan Dataran Merdeka semalam. Menurut Zaid, setiap orang mempunyai hak untuk berhimpun secara aman, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Beliau menegaskan bahawa ini adalah perhimpunan aman kedua yang disiasat oleh polis dalam masa dua hari, dan kerajaan telah berdiam diri mengenai perkara itu.

Enam peserta daripada Women’s March Malaysia telah mengambil keterangan mereka kepada pihak polis sebelum ini. Kirsty KS, salah seorang peserta, mendakwa kumpulan itu telah memberi notis awal kepada polis mengenai perhimpunan itu. Namun, ia adalah protes aman, di mana orang ramai bercakap tentang isu wanita yang penting bagi mereka. Adapun apa yang mengecewakan, mereka kini sedang disiasat dan dibuat berasa takut sedangkan apa yang ingin mereka sampaikan tidak didengar terlebih dahulu.

Peguam turut disoal siasat

Seorang lagi peguam, Rajesh Nagarajan, juga turut menyuarakan kemarahannya kerana anak guamnya, yang juga seorang peguam, telah dipanggil oleh polis untuk memberikan kenyataan. Beliau menyeru Majlis Peguam untuk bersuara dan mendakwa anak guamnya hanya memantau perhimpunan itu.

Semalam, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Noor Dellhan Yahaya, berkata kertas siasatan telah dibuka ke dalam perhimpunan itu yang melibatkan 150 orang termasuk aktivis hak asasi manusia, pelajar universiti, dan ahli parti politik. Noor Dellhan berkata perhimpunan itu tidak mengikut peruntukan undang-undang dan siasatan akan dijalankan di bawah Akta Perhimpunan Aman dan Akta Kesalahan Kecil.

Baca lagi | Michelle Yeoh Genggam Erat Trofi Oscar

Semasa perhimpunan itu, para peserta telah memegang sepanduk yang mengandungi slogan seperti “Imagine if men are as disgusted with rapes as with periods” ( Bayangkan lelaki yang merogol sama jijiknya dengan haid ), “Child not bride” ( Kanak-kanak perempuan bukan pengantin ), “Transwomen are women” ( Transwomen adalah wanita ), and “Police your behaviour, not my body” ( Polis, kelakukan anda, bukan pemakaian saya ).

 

Women’s March Malaysia

Jawatankuasa penganjur Women’s March Malaysia dalam satu kenyataan berkata perarakan itu bertujuan menyeru kesaksamaan gender, keadilan dan menamatkan segala bentuk diskriminasi terhadap wanita dan anak perempuan. Perarakan itu antara lainnya menuntut kerajaan melindungi kebebasan memilih, menggesa perkahwinan kanak-kanak diharamkan secepat mungkin, menggubal perlembagaan dan perundangan untuk mencapai kesaksamaan gender, penyertaan politik yang sama rata bagi jantina dan memastikan taraf pekerjaan dan gaji yang lebih baik yang tertindas di semua peringkat tadbir urus.

Baca lagi | Perubahan dalam Umno Akan Berlaku Dalam Masa Terdekat

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Noor Dellhan Yahaya, menyatakan bahawa kertas siasatan telah dibuka ke atas perhimpunan wanita di hadapan Sogo dan Dataran Merdeka semalam, yang melibatkan 150 orang termasuk aktivis hak asasi manusia, pelajar universiti dan ahli parti politik. Dia meminta agar orang ramai tidak menyertai perhimpunan sedemikian yang tidak mematuhi undang-undang.

Read Previous

Michelle Yeoh Genggam Erat Trofi Oscar

Read Next

Boss Kay Lafaz Cerai Talak Dua, ‘Live’ TikTok Satu Fitnah

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.