The Malaysia Post

MB berkata pembersihan tanah di Taman Negeri Selangor dikaitkan dengan pemaju ECRL, dilakukan ‘tanpa kelulusan’

Gergasi pembinaan China Syarikat Pembinaan Komunikasi China

Syarikat itu berada di belakang pembersihan tanah yang dilaporkan berlaku di dalam Taman Negeri Selangor, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari mengesahkan hari ini.

Aktiviti itu dikatakan sebahagian daripada projek Laluan Kereta Api Pantai Timur yang besar-besaran di mana CCCC adalah pemaju turnkey.

Amirudin memberitahu Malay Mail bahawa CCCC telah memperoleh permit untuk membersihkan tanah yang diperuntukkan untuk jalan sepanjang 2.3 kilometer yang akan dibina untuk “kemudahan masuk” tetapi telah memulakan pembinaan “tanpa kelulusan.”

Pihak berkuasa kini sedang menyiasat perkara itu selepas laporan polis dibuat pada Disember lalu, kata ahli parlimen Gombak itu.

“Ada permit jalan dikeluarkan (nombor Permit: BU-PJ-3-22) kepada CCCC Sdn. Bhd. bagi tujuan membina jalan ke arah kemudahan kemasukan adit bagi projek ECRL sepanjang 2.3 km (1.8 hektar),” kata Amirudin dalam jawapan teks.

“CCCC telah memulakan kerja tanpa kelulusan dan tindakan penguatkuasaan telah diambil pada Disember 2022,” tambahnya.

MB Selangor tidak menjelaskan sama ada syarikat itu telah dikenakan hukuman atau diarah menghentikan semua kerja pembinaan.

Aktiviti CCCC di Taman Negeri Selangor yang dilindungi dilaporkan oleh pemerhati penebangan hutan Rimba Disclosure Project Rabu.

Baca Lagi | Kumpulan Penasihat Malaysia Menolak Asean untuk Melindungi Pelarian Myanmar Kini

Baca Lagi | Hon Jian Hampir Pasti Menjadi Rakan Kongsi Baharu Sze Fei

Aktiviti Ganjil

Menggunakan imejan satelit, kumpulan itu berkata ia menemui “aktiviti ganjil” yang kelihatan seperti pembukaan tanah di bahagian Hutan Simpan Hulu Gombak dan berhampiran dengan Hutan Simpan Serendah.

Ia kemudian menjalankan siasatan lapangan di sekitar lokasi dan mendapati notis kerja pembinaan telah didirikan, menunjukkan jalan sedang dibina untuk bahagian Gombak-Pelabuhan Klang ECRL.

Bahagian projek itu, bagaimanapun, masih belum mendapat kelulusan daripada Jabatan Alam Sekitar, kata kumpulan itu.

Pengerusi jawatankuasa kerajaan tempatan, pengangkutan awam dan pembangunan kampung baharu, Ng Sze Han berkata pada Disember tahun lepas bahawa cadangan itu hanya diluluskan “pada dasarnya.”

Taman Negeri Selangor berkeluasan lebih 108,000 hektar dan telah diwartakan oleh negeri pada 25 Januari 2007.

Selepas penubuhannya, ia menjadi taman kedua terbesar di Semenanjung Malaysia dengan yang terbesar ialah Taman Negara.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Hon Jian Hampir Pasti Menjadi Rakan Kongsi Baharu Sze Fei

Read Next

Malaysia jatuh satu takuk dalam ranking demokrasi global, masih berjenama ‘demokrasi cacat’

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.