The Malaysia Post

Jamal Yunos dari Umno bertegas boleh bertanding dalam PRU15 walaupun tindakan muflis, berikrar untuk menyaman Teresa Kok atas tuntutan perjalanan NY

Datuk Seri Jamal Yunos tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur untuk mendengar kes saman fitnah Teresa Kok terhadapnya, pada 8 Jun 2022.

Seri Jamal Md Yunos boleh bertanding di Kerusi Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-15

Calon Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos hari ini menegaskan beliau boleh bertanding di kerusi Selangor pada pilihan raya umum ke-15 walaupun menunggu tindakan muflis terhadapnya, dengan alasan perkara itu belum selesai.

Jamal accused DAP’s incumbent Seputeh MP Teresa Kok

Jamal menuduh penyandang ahli parlimen DAP Seputeh Teresa Kok membuat dakwaan berniat jahat dan bermotifkan politik bahawa beliau sepatutnya tidak layak untuk bertanding kerana tindakan muflis yang dilancarkannya terhadapnya kerana gagal membayar ganti rugi yang diarahkan mahkamah kepadanya berhubung tuntutan fitnah.

Jamal berkata beliau telah dinasihatkan oleh peguamnya Rejinder Singh bahawa tiada perintah muflis telah dikeluarkan ke atasnya dan bahawa “sehingga perintah kebankrapan dibuat dan semua rayuan saya gagal, barulah saya akan kehilangan peluang untuk bertanding”.

“Selagi mahkamah tidak membuat perintah muflis terhadap saya, maka saya layak untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-15 ini,” kata Ketua Umno Bahagian Sungai Besar itu dalam satu kenyataan hari ini, memetik Akta Insolvensi 1967 dan nasihat peguamnya.

Jamal berhujah bahawa dakwaan Kok bahawa prosiding kebankrapan harus membatalkan kelayakannya adalah tidak tepat, tidak relevan, dan harus ditolak.

“Saya tegaskan di sini bahawa tindakan Teresa Kok adalah tindakan terdesak sebagai cubaan untuk menghalang saya daripada menjadi calon pilihan raya, walaupun faktanya jelas bahawa saya masih belum dikeluarkan sebarang perintah muflis selaras dengan Akta Insolvensi 1967,” katanya. .

Jamal Menafikan bahawa Prosiding Kebankrapan

Jamal menafikan bahawa prosiding kebankrapan terhadapnya telah bermula, dengan mendakwa pengurusan kes hanya akan dilakukan pada 30 November dan peguamnya akan mencabar perkara itu sepenuhnya.

Memetik Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan, Jamal kemudian mengulangi bahawa beliau percaya beliau kekal layak sebagai calon PRU15 pada hari penamaan calon esok dan pada hari mengundi pada 19 November, sehingga perintah muflis dibuat terhadapnya dan semua rayuan telah diputuskan .

Semalam, Kok menulis surat kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Ghani Salleh untuk membantah pencalonan Jamal sebagai calon PRU15, menunjukkan bahawa beliau pada 30 Ogos telah memulakan prosiding muflis terhadap Jamal dan ada kemungkinan beliau akan diisytiharkan. muflis.

“Seterusnya, saya benar-benar percaya bahawa YB Datuk Seri Jamal bukanlah individu yang sesuai untuk dinamakan sebagai calon bertanding pada PRU15 kerana ada kemungkinan beliau akan diisytiharkan muflis daripada prosiding muflis,” katanya ketika mendesak agar SPR menolak pencalonan Jamal.

Pada 26 Julai, Mahkamah Tinggi memerintahkan Jamal membayar RM300,000 sebagai pampasan dan RM50,000 sebagai kos kepada Kok kerana memfitnahnya.

Apabila Jamal gagal membayar, Kok memfailkan saman muflis terhadapnya.

Kemudian, penyokong Jamal mengumpul sebanyak RM300,000 dalam kutipan derma yang dipanggil “Tabung Perpaduan untuk Menyelamatkan Jamal” untuk membantu membayar ganti rugi dan yuran guamannya yang ditanggung dalam dua saman fitnah berasingan yang difailkan secara individu oleh Kok dan rakannya Ahli Parlimen Pembangkang Maria Chin Abdullah .

Jamal hari ini berkata beliau sedang meneruskan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi supaya beliau membayar RM300,000 sebagai pampasan kepada Kok.

Saya akan saman minggu depan

Dalam satu kenyataan berasingan, Jamal hari ini mengumumkan bahawa beliau telah mengarahkan peguamnya memfailkan tuntutan sivil “minggu depan” di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur untuk menyaman Kok kerana didakwa memfitnahnya.

Jamal berkata, dakwaan fitnah itu dilakukan melalui catatan Facebook yang dibuat pada 25 September, dan peguamnya pada 25 Oktober telah menghantar surat tuntutan kepada Kok untuk mendapatkan pampasan RM5 juta dan permohonan maaf awam tanpa syarat dalam tempoh tujuh hari.

Jamal berkata, dakwaan fitnah itu berhubung dakwaan bahawa beliau telah mengambil kesempatan mengikuti perdana menteri ke New York untuk menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menggunakan dana awam, tetapi berkata beliau tidak menyertai rombongan perdana menteri untuk menghadiri Perhimpunan Agung PBB itu. berjumpa.

Sambil menyatakan bahawa Kok telah melalui peguamnya pada 3 November menghantar jawapan kepada peguamnya Rejinder, Jamal berkata beliau tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh Kok dan percaya bahawa reputasinya telah pun rosak akibat kenyataan Kok dan berkata tuntutan mahkamah akan difailkan minggu depan.

Baca Lagi | Bagaimana Memulakan Perniagaan Tanpa Wang

Baca Lagi | Wan Junaidi nafi terpaksa melepaskan kerusi Santubong, hanya mahu ‘bersantai’

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Wan Junaidi nafi terpaksa melepaskan kerusi Santubong, hanya mahu ‘bersantai’

Read Next

Ahli perniagaan Deepak ‘tidak hadir’ di Pulai, pertandingan tiga penjuru disahkan antara BN, Pakatan dan Perikatan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.