The Malaysia Post

PKR menyeru Ismail Sabri kerana mempersoalkan pengampunan diraja Anwar sebelum PRU15

Ismail Sabri baru-baru ini mempersoalkan pengampunan Anwar pada 2018 selepas gabungan Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum ke-14.

PKR

PKR hari ini menuntut perdana menteri sementara Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menarik balik kenyataannya baru-baru ini mempersoalkan kesahihan pengampunan Yang di-Pertuan Agong terhadap presidennya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sivarasa Rasiah

Ketua biro undang-undang PKR Sivarasa Rasiah berkata perkara itu telah dibangkitkan di mahkamah dan telah diselesaikan dan tidak sepatutnya dihidupkan semula.

“Ismail Sabri harus menyemak faktanya dan membaca penghakiman mahkamah berkaitan isu yang dibangkitkannya kepada umum.

“Jika tidak, adalah tidak bertanggungjawab bagi seorang perdana menteri sementara untuk membentangkan isu itu secara palsu seolah-olah tiada penghakiman mahkamah mengenainya,” kata Sivarasa dalam satu kenyataan.

Mahkamah Tinggi Menolak Cabaran Undang-undang

Beliau menegaskan bahawa Mahkamah Tinggi menolak cabaran undang-undang terhadap kesahihan pengampunan diraja Anwar pada 30 Oktober 2020, sambil menambah bahawa Mahkamah Rayuan juga membatalkannya pada 21 September tahun lepas.

Ismail Sabri dilaporkan portal berita Malaysiakini tiga hari lalu sebagai mempersoalkan pengampunan Anwar pada 2018 selepas gabungan Pakatan Harapan (PH) — yang mana PKR adalah parti komponen — memenangi pilihan raya umum ke-14.

Naib presiden Umno itu dilaporkan menimbulkan keraguan tentang kesahihan, berkata “pada masa tiada peguam negara memegang jawatan” kerana Tan Sri Apandi Ali telah dipecat dan menteri Wilayah Persekutuan sepatutnya menduduki Lembaga Pengampunan.

Sivarasa berkata tiada salah bagi Raja untuk mengampuni Anwar sejurus selepas PH mengambil alih kuasa kerana Anwar telah menjalani lebih 90 peratus daripada hukuman penjara lima tahunnya, termasuk pengampunan; dalam erti kata lain, 48 bulan daripada jumlah hukuman 60.

Penyandang Ahli Parlimen Sungai Buloh itu juga menegaskan bahawa Apandi tidak “dipecat” sebagai AG pada ketika itu tetapi diminta untuk bercuti dari kerja mulai 14 Mei 2018.

“Di mahkamah, surat bertarikh 14 Mei 2018 juga ditunjukkan di mana Apandi Ali telah menyerahkan fungsinya dalam Lembaga Pengampunan kepada Peguam Cara Negara Datuk Zauyah bte Loth Khan.

“Saya masih ingat mengadakan perbincangan dengannya mengenai tarikh perbicaraan pengampunan pada masa yang berkaitan. Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa delegasi sedemikian adalah sah di sisi undang-undang,” katanya.

Bekas timbalan menteri itu menambah bahawa kedua-dua mahkamah telah menjelaskan bahawa tidak ada keperluan untuk meminta menteri Wilayah Persekutuan duduk dalam Lembaga Pengampunan untuk keputusan dibuat seperti yang didakwa Ismail Sabri.

Beliau memetik penghakiman mahkamah bahawa kuasa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, seperti yang disiarkan dalam warta, meliputi seluruh menteri sementara menunggu pelantikan Kabinet penuh.

“Amalan itu sangat logik — jika tidak, PM yang dilantik oleh Raja tidak akan mempunyai kuasa untuk mengarahkan Ketua Setiausaha kementerian sehingga menteri penuh dilantik,” kata Sivarasa.

Anwar telah diberikan pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong pada 2018 atas tiga sabitan kesalahannya — satu kerana salah guna kuasa dan dua kerana liwat — atas dasar terdapat “keguguran keadilan”.

Malaysia sedang menuju ke peti undi pada 19 November untuk memutuskan kerajaan seterusnya selepas Parlimen dibubarkan pada 10 Oktober.

Baca Lagi | 7 perkara Malaysia Terkenal

Baca Lagi | 5 Usahawan Wanita Yang Anda Perlu Tahu Di Malaysia, Dari Senarai Gen.T Asia Kami

Read Previous

5 Usahawan Wanita Yang Anda Perlu Tahu Di Malaysia, Dari Senarai Gen.T Asia Kami

Read Next

Binder mendahului latihan pertama untuk MotoGP Malaysia

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.