The Malaysia Post

Barca di ambang selepas seri Inter, Salah menjaringkan hatrik Liga Juara-Juara terpantas

Liga Juara-Juara Kedua Berturut-turut

Barcelona semakin menghampiri penyingkiran peringkat kumpulan Liga Juara-Juara kedua berturut-turut walaupun Robert Lewandowski mencatatkan dua gol dalam seri 3-3 yang mendebarkan dengan Inter Milan pada hari Rabu, manakala Mohamed Salah menjaringkan hatrik terpantas dalam sejarah pertandingan ketika Liverpool menewaskan Rangers.

Bayern Munich, Napoli dan Club Brugge — buat kali pertama sejak peringkat kumpulan sulung pada 1991-92 — kesemuanya menempah tempat dalam pusingan 16 terakhir.

Barca kendalian Xavi Hernandez memerlukan kemenangan di Camp Nou untuk memastikan nasib mereka berada di tangan mereka sendiri dan jaringan Ousmane Dembele selepas pukulan sudut pendek yang bijak memberikan tuan rumah pendahuluan separuh masa.

Tetapi Inter menghidupkan perlawanan pada awal separuh masa kedua, apabila Gerard Pique meninggalkan hantaran lintang ke dalam kotak dan Nicolo Barella mencuri masuk tanpa markah untuk menyamakan kedudukan.

Lautaro Martinez mengambil kesempatan daripada pertahanan yang lebih lemah untuk meletakkan Itali di depan sejurus selepas tanda sejam, melakukan rembatan rendah yang melepasi kedua-dua tiang.

Lewandowski menyamakan kedudukan ketika berbaki lapan minit apabila percubaannya melencong dengan kaki salah penjaga gol Andre Onana, tetapi pemain gantian Inter, Robin Gosens kelihatan telah menyingkirkan juara lima kali itu dengan percubaannya pada minit ke-89.

Tandukan tinggi bintang Poland Lewandowski pada masa kecederaan memberi Barca empat minit untuk mencari pemenang, tetapi Gosens yang hampir memenanginya untuk Inter hanya dinafikan oleh Marc-Andre ter Stegen.

Pendahulu La Liga, Barca kini mengekori Inter di tempat kedua dengan tiga mata dalam Kumpulan C, tetapi dengan rekod head-to-head yang lebih kukuh, skuad kendalian Simone Inzaghi akan layak bersama Bayern jika mereka menewaskan Viktoria Plzen di tempat sendiri dalam masa dua minggu.

“Kami mempunyai peluang besar dan kami tidak mengambilnya,” kata pertahanan Barcelona, ​​Eric Garcia. “Kami membuat kesilapan yang pada tahap ini, anda tidak boleh buat.”

Bayern mencapai fasa kalah mati untuk musim ke-15 berturut-turut dengan kemenangan 4-2 di Plzen.

Juara Jerman itu memperoleh kelebihan 4-0 separuh masa menerusi jaringan Sadio Mane dan Thomas Mueller dan Leon Goretzka.

Adam Vlkanova dan Jan Kliment memberikan penyokong tuan rumah dua gol untuk bersorak, tetapi Czech tunduk keluar dari pertandingan.

Salah mencipta sejarah

Liverpool tiba di Ibrox dalam keadaan tertekan selepas tewas kepada Arsenal pada hujung minggu menyaksikan anak buah Jurgen Klopp tergelincir ke tangga ke-10 dalam carta Liga Perdana.

Rangers mengejutkan pelawat mereka pada minit ke-17 apabila Scott Arfield masuk, sebelum Roberto Firmino menyamakan kedudukan.

Walau bagaimanapun, pasukan Scotland itu tewas pada separuh masa kedua, apabila gol kedua Firmino dan gol pertama Darwin Nunez dalam Liga Juara-Juara untuk Liverpool meletakkan perlawanan kepada finalis yang kalah musim lalu.

Salah turun dari bangku simpanan dan tidak membuang masa dengan menjaringkan treble enam minit, memecahkan rekod Bafetimbi Gomis dari 2011.

Harvey Elliott melengkapkan kemenangan 7-1 pada lewat ketika Liverpool bergerak dalam satu mata pada pusingan seterusnya.

“Daripada luar semua orang menjangkakan kami menang tetapi kami mengambilnya satu perlawanan pada satu masa,” kata Virgil van Dijk kepada BT Sport. “Kami tahu kami berada dalam tempoh yang sukar.”

Terdahulu, pendahulu Kumpulan A Napoli mara apabila mereka melanjutkan permulaan tanpa kalah musim ini dengan kemenangan 4-2 di tempat sendiri ke atas Ajax.

Hirving Lozano dan Giacomo Raspadori menjaringkan gol dalam tempoh 16 minit pertama ketika tuan rumah membuat permulaan cemerlang menentang lawan yang mereka tumbangkan 6-1 minggu lalu.

Davy Klaassen dan Steven Bergwijn kedua-duanya menjaringkan gol untuk Ajax pada babak kedua, tetapi jaringan Napoli seterusnya daripada Khvicha Kvaratskhelia dan Victor Osimhen menjadikan empat kemenangan daripada empat untuk pasukan penentu rentak Serie A.

Ajax perlu menewaskan Liverpool pada kali seterusnya di Amsterdam untuk mengekalkan harapan mereka untuk melaluinya.

Kelayakan mengejutkan Brugge

Kelab Brugge dari Belgium yang tidak diingini menempah tiket ke kalah mati dengan keputusan seri tanpa jaringan di Atletico Madrid.

“Saya sudah melakukan banyak perkara dalam karier saya, tetapi ini adalah detik yang sangat besar,” kata penjaga gol Brugge, Simon Mignolet kepada RTL Belgium.

Brugge, yang menghantar Kamal Sowah dibuang padang ketika berbaki 10 minit, berada di hadapan empat mata di puncak Kumpulan B daripada Porto, yang menang 3-0 di Bayer Leverkusen.

Galeno memberikan pelawat Porto pendahuluan awal, sebelum Kerem Demirbay terlepas sepakan penalti dan Patrik Schick melihat potensi gol penyamaan diketepikan oleh VAR untuk bola baling.

Porto secara kontroversi diberikan penalti yang dijaringkan oleh Mehdi Taremi pada minit ke-53, dan pemain Iran itu melengkapkan mata dengan satu lagi sepakan penalti.

Tottenham naik ke tangga teratas Kumpulan D dengan kemenangan tegang 3-2 ke atas Eintracht Frankfurt di London.

Penalti Harry Kane dan dua gol untuk Son Heung-min sudah cukup untuk menghantar Eintracht ke kaki meja.

Marseille melonjakkan Sporting Lisbon ke tempat kedua secara head-to-head apabila Alexis Sanchez menjaringkan gol dalam kemenangan 2-0 yang menyaksikan pemain Portugis itu menamatkan permainan dengan sembilan pemain.

Baca lagi | Jalan panjang dan berliku ke PRU15 (atau bagaimana Malaysia mendapat tiga PM dalam satu penggal)
Baca lagi | Ketua Polis Perak: Bedah siasat ke atas mayat reput mendedahkan wanita maut dicekik, kes diklasifikasikan semula sebagai bunuh

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Jalan panjang dan berliku ke PRU15 (atau bagaimana Malaysia mendapat tiga PM dalam satu penggal)

Read Next

Disney menolak beberapa tarikh tayangan filem Marvel

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.