The Malaysia Post

Kakitangan Twitter bertemu dengan ahli lembaga baharu Musk

Twitter merancang untuk mengadakan mesyuarat untuk pekerja yang prihatin tentang pengaruh Ketua Eksekutif Tesla Elon Musk pada lembaga syarikat, kata jurucakap Twitter hari ini.

Pegawai Twitter itu tidak mendedahkan tempoh masa atau format untuk mesyuarat itu.

Syarikat media sosial itu menamakan Musk sebagai ahli lembaga pada hari Selasa selepas eksekutif yang lantang dan polarisasi itu mendedahkan dia telah memperoleh lebih daripada sembilan peratus kepentingan dalam syarikat itu, menjadikannya pemegang saham terbesar Twitter.

Ketika mengumumkan pelantikan itu, Ketua Eksekutif Twitter Parag Agrawal berkata beliau “teruja” untuk menamakan Musk, menggelarnya “seorang yang beriman yang bersemangat dan pengkritik yang kuat terhadap perkhidmatan yang betul-betul kami perlukan.”

Musk berkata dia tidak sabar-sabar untuk membuat “penambahbaikan yang ketara pada Twitter.”

Ketua Tesla mula mengundi pengikutnya sama ada untuk menambah butang “edit” perkhidmatan, tweak yang telah lama dibincangkan.

Tetapi Musk adalah tokoh yang memecahkan acuan dalam perniagaan Amerika. Pada hari Khamis, dia tweet foto dirinya menghisap ganja pada podcast Joe Rogan pada 2018, dengan kapsyen, “Mesyuarat lembaga Twitter seterusnya akan dinyalakan.”

Telatahnya sering menaikkan kening dan kadangkala mendapat kecaman, seperti ketika kumpulan Yahudi mengecam tweetnya yang membandingkan pemimpin Kanada Justin Trudeau dengan Adolf Hitler berhubung mandat vaksin Covid-19. Musk kemudiannya memadamkan tweet itu tanpa meminta maaf.

Pelantikan itu telah mencetuskan rasa was-was di kalangan beberapa pekerja, menurut laporan Washington Post.

Pekerja di syarikat media sosial yang berpangkalan di California memetik kebimbangan mengenai kenyataan Musk mengenai isu transgender dan reputasinya sebagai pemimpin yang sukar dan terdorong, menurut kenyataan mengenai Slack yang disemak oleh Post.

Ketibaan beliau telah menggembirakan beberapa penganalisis Wall Street, yang telah kecewa dengan kesukaran Twitter dalam mengewangkan perniagaannya secara bermakna.

Baca Lagi | Kakitangan Twitter bertemu dengan ahli lembaga baharu Musk

Tetapi skeptik telah menunjukkan bahawa Musk telah membuli pengkritik dalam komuniti pelaburan dan memecat atau menghukum pekerja yang telah bersuara atau cuba untuk bersatu.

Sebuah agensi California telah menyaman Tesla, mendakwa diskriminasi dan gangguan terhadap pekerja Kulit Hitam. Pembuat kereta elektrik itu telah menolak tuduhan itu, dengan mengatakan ia menentang diskriminasi.

Read Previous

Perniagaan seperti biasa untuk Liverpool dalam pertarungan Man City, kata Klopp

Read Next

Duta Malaysia ke UAE, Konsul Jeneral di Dubai dihantar pulang kerana gagal menyelaraskan urusan pentadbiran, logistik

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.