The Malaysia Post

Pakatan Sabah akan menyaman menteri kewangan berhubung 40 peratus kenyataan hasil cukai

Pakatan Harapan Sabah (PH Sabah) melahirkan rasa tidak puas hati terhadap maklum balas Menteri Kewangan Persekutuan Tengku Zafrul Abdul Aziz di Dewan Rakyat yang menyatakan formula peruntukan 40 peratus hasil persekutuan di Sabah di bawah Perkara 112 C dan D tidak lagi terpakai kerana wujudnya persetujuan baharu yang dicapai antara kerajaan Sabah dan kerajaan persekutuan.

“PH Sabah akan mengambil tindakan undang-undang untuk mencabar kesahihan penjelasan Menteri Kewangan Persekutuan, apatah lagi perjanjian baharu yang dibuat semasa zaman darurat iaitu antara 1969 hingga 1971 dan melibatkan warta kerajaan yang dirahsiakan daripada rakyat Sabah,” read a joint statement by United Progressive Kinabalu Organization (Upko) president merangkap Pengerusi Amanah Sabah Datuk Seri Panglima Madius Tangau, PKR Sabah chairperson Datuk Christina Liew and DAP Sabah chairman Datuk Frankie Poon today.

Mereka juga berkata PH Sabah mengalu-alukan semangat Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor ketika menyampaikan ucapan di Dewan Undangan Negeri Sabah pada 24 Mac, bahawa kerajaan Sabah akan terus memperjuangkan 40 peratus daripada hasil persekutuan di Sabah.

“Bagaimanapun, PH Sabah tidak mahu melihat ia sebagai retorik politik semata-mata dan memberi tempoh sebulan kepada Kerajaan Sabah untuk mendapatkan hasil seperti termaktub dalam Perkara 112 C&D Perlembagaan Persekutuan, yang berdasarkan formula 40 peratus. atau rundingan yang lebih baik.

“Sekiranya kerajaan Sabah gagal mendapatkan semula hasil berdasarkan formula 40 peratus dalam tempoh sebulan, PH Sabah, khususnya ahli parlimen dan ADUN kita, tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang di mahkamah untuk mencabar perkara ini,” kata mereka dalam penyataan.

Tambah mereka, PH Sabah berpendapat jika benar ada warta kerajaan yang dirahsiakan daripada rakyat Sabah berhubung pemberian 40 peratus hasil dan dibuat semasa zaman darurat, ia adalah satu bentuk penipuan terhadap pembentukan Negara Malaysia melalui Perjanjian Malaysia 1963.

“PH Sabah akan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Undang-undang Tubuh Negeri Sabah untuk menuntut hak Sabah seperti dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Baca Lagi | Pakatan Sabah akan menyaman menteri kewangan berhubung 40 peratus kenyataan hasil cukai

“Berikutan itu, PH Sabah memutuskan untuk mengadakan forum melibatkan pengamal undang-undang dengan rakyat Sabah yang prihatin bagi membincangkan kegagalan Kerajaan Persekutuan memenuhi hasil berdasarkan formula 40 peratus mengikut Perlembagaan dan isu-isu khusus berkaitan Perkara 112 C&D,” mereka kenyataan yang dinyatakan.

Disebutkan juga bahawa Majlis Pimpinan PH Sabah Sabah bermesyuarat di ibu pejabat Upko hari ini bagi membincangkan isu-isu yang membimbangkan rakyat Sabah.

Read Previous

‘Buka sekolah’: Gadis Afghanistan membantah di Kabul

Read Next

Will Smith menampar Chris Rock di atas pentas di Oscars

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.