The Malaysia Post

Harimau Malaya menewaskan Filipina dalam perlawanan persahabatan

Pelantikan ketua jurulatih baharu Korea Selatan Kim Pan-gon telah memberi kesan yang diingini kepada pasukan bola sepak negara apabila mereka melakar kemenangan hebat 2-0 ke atas Filipina dalam perlawanan persahabatan antarabangsa Tier-1 malam ini.

Perlawanan yang berlangsung di Stadium Nasional di Singapura itu menyaksikan pemain sayap Johor Darul Ta’zim, Muhammad Akhyar Abdul Rasid mencuri tumpuan dengan menjaringkan kedua-dua gol dalam persembahan menarik pada separuh masa pertama yang menyerlahkan impak positif Pan-gon terhadap pasukan itu. gaya bermain.

Muhammad Akhyar, yang dinobatkan sebagai Pemain Paling Menjanjikan di Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2019, boleh melakar hatrik sekiranya dia tidak tersasar pada penghujung separuh masa pertama.

Anak-anak buah jurulatih Pan-gon, bermain yang pertama daripada dua perlawanan persahabatan antarabangsa mereka di republik itu, menghasilkan persembahan inspirasi yang penuh dengan keagresifan, gerakan pantas dan hantaran bersih, terutama dalam 45 minit pertama perlawanan menentang Filipina, yang berada di ranking ke-129 di dunia.

Tidak mengejutkan, Harimau Malaya hanya memerlukan tiga minit untuk mengambil darah pertama. Muhammad Akhyar, sebaik menerima hantaran dari La’Vere Lawrence Corbin-Ong di sebelah kiri, menewaskan pemain pertahanan Filipina sebelum melepaskan rembatan kuat kaki kanan.

Malaysia hampir menggandakan kelebihan mereka tiga minit kemudian tetapi pemandu cerucuk penyerang Muhammad Syafiq Ahmad menggegarkan tiang.

Harimau Malaya bagaimanapun tidak perlu menunggu lama untuk gol kedua mereka kerana ia disumbangkan oleh Muhammad Akhyar menerusi serangan balas pantas pada minit ke-24.

Safiq Rahim memulakan langkah dengan hantaran berkualiti kepada Muhammad Syafiq, yang kemudian mengumpan Muhammad Akhyar di sebelah kiri dan pemain sayap itu menjaringkan gol dengan penuh percaya diri.

Muhammad Akhyar terlepas peluang keemasan untuk menjadikan kedudukan 3-0 buat Malaysia pada penghujung separuh masa pertama apabila menewaskan perangkap ofsaid tetapi tersasar daripada sasaran dengan percubaannya.

Pada separuh masa kedua, Pan-gon melakukan lima penggantian dengan membawa dua pemain naturalisasi — Mohamadou Sumareh dan Liridon Krasniqi — serta Mohamad Aidil Zafuan Abd Radzak, Muhamad Nor Azam Abdul Azih dan Muhammad Safawi Rasid dalam usaha untuk menambah lagi serangan. serangan itu.

Bagaimanapun, langkah itu gagal memberi impak yang diingini, dengan peluang terbaik Harimau Malaya hadir pada minit ke-61 apabila percubaan Arif Aiman ​​Mohd Hanapi yang menghampiri gawang ditepis keluar oleh penjaga gol Neil Etheridge.

Filipina, yang gagal melakukan rembatan ke sasaran pada separuh masa pertama, terus bergelut menentang anak buah Pan-gon selepas rehat, mengakibatkan mereka mengalami kekalahan pertama kepada Harimau Malaya sejak 2012.

Untuk rekod, Malaysia dan Filipina telah seri kesemua lima pertembungan mereka sebelum ini.

Harimau Malaya yang menduduki ranking ke-154 itu kini akan berdepan pemain nombor 161 dunia Singapura di gelanggang yang sama pada Sabtu (26 Mac) untuk melengkapkan perlawanan mereka dalam Siri FAS Tri-Nations 2022.

Baca Lagi | Harimau Malaya menewaskan Filipina dalam perlawanan persahabatan

Anak buah Pan-gon akan melengkapkan siri perlawanan persahabatan mereka di Singapura, yang juga sebahagian daripada persiapan mereka untuk Kelayakan Piala Asia 2023, dengan menentang kelab tempatan Albirex Niigata FC pada 28 Mac.

Read Previous

BN hilang ‘asas moral’ untuk mentadbir kerajaan selepas kehilangan undi lanjutan Sosma

Read Next

Khairy: Menteri-menteri Umno bertemu di hotel Putrajaya sekadar mengejar sarapan pagi

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.