The Malaysia Post

Malaysia, Indonesia akan menandatangani MoU mengenai pekerja asing

Malaysia dan Indonesia akan menandatangani memorandum persefahaman (MoU) pada 17 Mac bagi pengambilan pekerja asing dari Indonesia.

Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan berkata MoU itu akan ditandatangani oleh kedua-dua pihak bagi membolehkan kemasukan pekerja domestik dari Indonesia ke Malaysia.

Menurutnya, isu berkaitan gaji minimum, skop pekerjaan serta penggunaan sistem yang sah telah dibincangkan.

“Kami telah mencapai persetujuan dalam beberapa isu dan akhirnya MoU untuk pembantu rumah akan ditandatangani di Bali, Indonesia, pada 17 Mac,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu, Saravanan membuka forum Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp), yang turut dihadiri Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Zuraida Kamaruddin.

Saravanan berkata kementeriannya telah menerima 200,000 permohonan pengambilan pekerja dari Bangladesh dan kini dalam proses saringan.

Dalam perkembangan lain, Saravanan berkata kementeriannya memandang serius isu mengenai kerja paksa dan menyatakan keazamannya untuk menangani masalah itu dengan segera.

“Ini termasuk meratifikasi Protokol 2014 kepada Konvensyen ILO mengenai Buruh Paksa, 1930, dan mematuhi 11 garis panduan yang digariskan oleh ILO dalam konvensyen itu, termasuk menyediakan pekerja dengan persekitaran hidup yang kondusif

“Untuk itu, Kementerian mewajibkan majikan yang ingin menggaji pekerja asing mematuhi sepenuhnya Akta Piawaian Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446),” katanya.

Sementara itu, mengenai pengambilan pekerja di restoran nasi kandar, Saravanan berkata kuota pekerja asing di kedai nasi kandar tetap sama, walaupun beberapa kedai akan dibenarkan beroperasi 24 jam.

Baca Lagi | Malaysia, Indonesia akan menandatangani MoU mengenai pekerja asing

“Saya ingin menyeru pengusaha nasi kandar ini untuk meningkatkan pengambilan pekerja tempatan kerana kuota pengambilan pekerja asing akan kekal dan tidak akan dinaikkan,” katanya.

Beliau turut menyeru pengusaha restoran nasi kandar meningkatkan kebersihan tandas mereka bagi menjaga kesihatan masyarakat.

Read Previous

Pemain Rusia, Belarusia menyeru kepada keamanan ketika konflik Ukraine berkecamuk

Read Next

Ahli Parlimen Bangi: Johor tidak akan menjadi kemenangan yang jelas untuk BN

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.