The Malaysia Post

Jho Low berkata beliau membincangkan siasatan 1MDB dengan sekutu Trump

Seorang pembiaya Malaysia yang buruan berkata beliau mendapat sokongan daripada sekutu bekas Presiden AS Donald Trump untuk kemungkinan penyelesaian siasatan ke atas rompakan dana daripada dana kekayaan negara 1MDB, seorang bekas jurubank Goldman Sachs memberi keterangan pada Selasa.

Tim Leissner menawarkan sekilas tentang apa yang dia dengar daripada pembiaya Jho Low tentang percubaan perjanjian itu, pada hari keenam keterangannya pada perbicaraan Roger Ng, seorang lagi bekas jurubank Goldman. Ng, 49, mengaku tidak bersalah atas tuduhan bersubahat untuk mencuci wang dan melanggar undang-undang anti-rasuah.

Leissner, bekas rakan kongsi Goldman, berkata dia tidak mempunyai pengesahan bebas terhadap maklumat itu.

Leissner memberi keterangan bahawa Low, yang disifatkannya sebagai dalang skim itu, memberitahunya pada mesyuarat 2017 bahawa Low dan peguamnya sedang berbincang dengan pentadbiran Trump tentang potensi untuk perjanjian berbilion dolar yang akan menyelamatkan beberapa orang dari AS caj.

“Jho agak selesa dan yakin,” kata Leissner.

Low memberitahu Leissner dia telah bertemu dengan Jared Kushner, menantu Trump, di Beijing dan telah mengupah Chris Christie, bekas gabenor Republikan New Jersey, sebagai peguamnya dengan janji AS$10 juta (RM41.9 juta). bayaran jika penyelesaian itu berjaya, kata Leissner.

Christie berkata beliau mewakili Low dalam tindakan rampasan sivil di California yang menyebabkan Low menyerahkan AS$700 juta kepada Jabatan Kehakiman AS. Beliau berkata beliau tidak pernah membuat perjanjian untuk menerima bayaran jika caj digugurkan sebagai pertukaran untuk pembayaran kepada kerajaan AS.

“Tidak pernah ada sebarang perbincangan antara saya dan mana-mana anggota pentadbiran Trump bahawa siasatan jenayah akan digugurkan atau sebarang pertuduhan terhadap Encik Low atau sesiapa sahaja diketepikan sebagai pertukaran untuk bayaran kepada kerajaan,” kata Christie dalam satu kenyataan. “Tidak juga terdapat sebarang perjanjian untuk yuran kejayaan undang-undang kepada saya untuk merundingkan keputusan sedemikian.”

Kushner tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Low, yang didakwa oleh pendakwa raya persekutuan di Brooklyn pada 2018, belum ditangkap oleh pihak berkuasa AS atau Malaysia. Malaysia berkata Low berada di China, yang dinafikan Beijing.

Baca Lagi | Jho Low berkata beliau membincangkan siasatan 1MDB dengan sekutu Trump

Pendakwa raya berkata Goldman membantu 1MDB mengumpul AS$6.5 bilion, tetapi AS$4.5 bilion daripada dana itu dialihkan kepada pegawai kerajaan, jurubank dan rakan sekutu mereka. Bank itu pada 2020 bersetuju membayar denda AS$3 bilion dan anak syarikatnya di Malaysia mengaku bersalah di mahkamah AS.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Malaysia bimbang dengan konflik Rusia-Ukraine

Read Next

Najib sepatutnya berkempen setiap hari di Johor seperti dia bertanding MB, kata DAP

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.