The Malaysia Post

Kecederaan belakang memaksa Zii Jia bersara dalam set penentuan perlawanan akhir Terbuka Hylo 2021

Ia sememangnya satu perlawanan akhir yang perlu dilupakan bagi perseorangan lelaki utama negara, Lee Zii Jia kerana dia terpaksa bersara kerana kecederaan belakang bawah pada set penentuan perlawanan perseorangan lelaki Terbuka Hylo 2021 di Saarbrücken, Jerman, awal hari ini waktu Malaysia.

Pilihan kedua, Zii Jia terpaksa menarik diri daripada permainan apabila ketinggalan 12-17 yang memberikan pemain bukan pilihan Singapura, Loh Kean Yew gelaran dalam perlawanan yang berlangsung lebih 64 minit yang diadakan di arena tertutup Saarlandhalle Saarbrucken.

Zii Jia, yang berada di ranking kelapan terbaik dunia, bermula gagah ketika mendahului Kean Yew 11-7 tetapi beberapa kesilapan membolehkan pemain Singapura itu mencuri mata demi mata dan mengurangkan defisit kepada 19-18.

Pada 20-18, permainan ditangguhkan selama kira-kira tujuh minit apabila Kean Yew mengalami luka pada buku jari kanannya dan terpaksa mendapatkan rawatan perubatan di tepi gelanggang.

Pemain Malaysia itu kemudiannya kembali tenang sebelum menamatkan set pertama 21-19.

Kecederaan tangan itu bagaimanapun tidak mematahkan semangat pemain nombor 39 dunia itu dan sebaliknya melakar kebangkitan menakjubkan, hasil rentetan pukulan smesy maut untuk mengambil set seterusnya, 21-13 dan memaksa permainan menjadi set getah.

Ia adalah satu lagi pertandingan menggigit kuku dalam permainan penentuan terutamanya pada peringkat awal apabila kedua-dua pemain lawan bertelagah untuk menyamakan kedudukan 10-10.

Kecederaan belakang Zii Jia, bagaimanapun, membawa kesan buruk akhirnya dan ini membolehkan Kean Yew melebarkan defisit kepada 17-12 dan akhirnya mencatatkan detik penentu kerjaya selepas pemain Malaysia itu tidak dapat menyempurnakan permainan dan bersara.

Kemenangan itu menyaksikan Kean Yew melebarkan rekod tanpa kalah ke atas Zii Jia selepas kemenangan sensasi minggu lalu 24-22, 21-14 pada pusingan pertama Terbuka Perancis.

Baca Lagi | Kecederaan belakang memaksa Zii Jia bersara dalam set penentuan perlawanan akhir Terbuka Hylo 2021

Kekalahan Zii Jia pula menjadikan kemarau gelarannya kepada lapan bulan sejak muncul juara menentang Victor Axelsen dari Denmark 30-29, 20-22, 21-9 dalam Kejohanan Badminton Seluruh England 2021 di Birmingham, England, Mac lalu.

Read Previous

Model AS Emily Ratajkowski mendakwa Jho Low membayarnya AS$25,000 untuk menjadi “teman wanita” Super Bowlnya

Read Next

BN mendedahkan Sulaiman Md Ali sebagai calon ketua menterinya

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.